کله‌ی زنگ‌زده | بررسی بازی SteamWorld Dig 2

وقتی همه‌چیز را در راه رسیدن به بهترین نتیجه ریسک می‌کنید

مدت‌هاست که تب دنباله‌سازی بین عناوین مستقل داغ‌تر شده و البته این مسئله به تنهایی قابل بررسی نیست. چیزی که عناوین مستقل بسیاری که در فواصل کوتاه ‌مدت عرضه می‌شوند را نسبت به یک‌دیگر متمایز می‌کند، سعی در ارائه‌ی محتوایی است که پیش از این در آن ابعاد غیرممکن بوده و یا به هر دلیلی عملی نشده است. استودیوی سوئدی Image & Form که با ساخت سری بازی‌های SteamWorld به دنبال همین مفهوم بود، بار دیگر با SteamWorld Dig 2 ثابت کرده که محدودیت‌ها نمی‌توانند یک اثر مستقل را از تبدیل شدن به یک بازی ساختارشکن باز دارند.اگر نسخه‌ی اول SWD را بازی کرده باشید، کم و بیش می‌توانید حدس بزنید که در دنیای نسخه‌ دوم هم چه چیزی در حال رخ دادن است. بازی روایت‌گر یک آخرالزمان رباتیک است که تا حدودی اکثر المان‌های یک بازی مترویدونیا را در خود جای داده است. هر چند که SteamWorld Dig 2 در دنیای متفاوتی نسبت به بازی اول روایت می‌شود، اما تم و ظاهر قبل را حفظ کرده است. قهرمان اصلی بازی دوم دیگر Rusty نیست و مخاطب کنترل Dorothy که قبلا او را در نسخه‌ی قبل دیده بودیم، را در دست دارد. هر چند که بازی کاملا زاویه‌ی دید متفاوتی را به تصویر می‌کشد، اما هدف «دوروثی» این است که «راستی» را که مدتی از ناپدید شدن‌اش می‌گذرد، پیدا کند. در مسیر این ماجراجویی گاها دوستان جدیدی پیدا می‌کنید که هر کدام داستان خودشان را دارند و گوش کردن به آن خالی از لطف نیست.

برای تمام کردن بازی تقریبا چیزی حدود ۶ یا ۷ ساعت زمان لازم است. هر چقدر که مخاطب پیگیرتر باشد و بخواهد با بازی مثل یک نقش‌آفرینی دوبعدی رفتار کند، این زمان بیشتر می‌شود. در واقع بازی این پتانسیل را دارد که بازیکن را تا ساعت‌ها آن هم فقط در یک پلی‌ترو مشغول نگه داشته و از محیط به نفع خودش استفاده کند. اما محیط، خودش داستان متفاوتی دارد. در SteamWorld Dig 2 که حالا بازی بزرگتری نسبت به عنوان اول مجموعه به حساب می‌آید، راه‌های زیرزمینی بی‌شماری وجود دارند که هر کدام از آن‌ها، مخاطب را به یک سمت و سو می‌کشاند. در این مسیر بارها به پست باس‌فایت‌های ریز و درشت می‌‌خورید که هر کدام به نحوی شما را به چالش می‌کشند. از طرفی انگیزه‌ی اصلی برای گشتن داخل تونل‌هایی که در نهایت قرار نیست به جای مشخصی برسند، پیدا کردن آیتم‌های با ارزش‌تر است. بازی سیستم ارتقای منحصر به‌فردی دارد که طبق آن از سکه‌هایی که پیدا کرده‌اید، می‌توان برای ارتقای مهارت‌های دوروثی استفاده کرد.بازی نام گشت و گذار را حتی در اسم خودش هم گنجانده است. به همین خاطر قبل از این که هر برچسب دیگری روی این بازی بزنید، باید دید که مخاطب واقعی این بازی چه کسی است. بازی رگه‌هایی از عناوین نقش‌آفرینی و یا حتی یک مترویدونیای پیش و پا افتاده دارد اما نهایتا از مخاطبش می‌خواهد تا همه جا را بگردد و ناخودآگاه او را در همین مسیر هدایت می‌کند. از بین بردن دشمنان در این بازی شاید صرفا توجیه داستانی داشته باشد، اما در اصل هدف جمع کردن پوینت و ارتقا دادن قهرمان بازی در شاخه‌های مختلف است. لذتی که بازی در سکانس‌های رویارویی‌ با باس‌ها دارد، نه تنها به طراحی فوق‌العاده‌ی بعضی‌هایشان، بلکه در گرفتن آیتم‌هایی که در ادامه‌ی مسیر پیدا می‌کنید خلاصه شده است.بازی از طراحی‌های منحصر به‌فردی استفاده کرده که در همان چند دقیقه‌ی اول مخاطب را مجذوب خودش می‌کند. در SteamWorld Dig 2 از طراحی‌های دستی استفاده شده و به همین خاطر، با عنوانی پویا و دوست‌داشتنی روبه‌رو هستیم. موسیقی بازی نیز طیف مختلفی از قطعات را کنار هم قرار داده و قطعا یکی از نکات مثبت برای القای اتمسفری است که سازندگان به دنبال آن بوده‌اند. مدل‌هایی که برای انیمیشن‌ها از آن استفاده شده از استایل خاص بازی‌های دیگر مجموعه بهره برده‌اند و به عنوان یک اثر کاملا دوبعدی، نرم‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند. به همین خاطر بازی هنگام ضربه زدن یا ضربه خوردن، صرفا قرار نیست از حداقل چیزی که در چنته دارد استفاده کند و حس کاملِ بودن در یک مبارزه‌ی نفس‌گیر را شبیه‌سازی می‌کند. در مجموع بازی سعی کرده تا بیشتر از قبل با عقل جور در بیاید و علی‌رغم محدودیت‌هایی که در سبک آن دیده می‌شود، هیچ‌وقت سقفی برای لذت بردن از بازی وجود ندارد.با گذشت چند ساعت اول از تجربه‌ی SteamWorld Dig 2 سخت بود تا بتوانم از آن لذت کامل را ببرم. یعنی حتی از اثری که قرار است صرفا سرگرم‌کننده باشد، انتظار بیشتری داشتم. در نهایت اما چیزی که این بازی را با عناوین دیگر متمایز می‌کند، مسئله‌ی زمان و غرق شدن در آن است. سازندگان در بازی دوم همه چیز خودشان را وسط گذاشته‌ و به جای استفاده از لول‌های رندوم، تمام جزئیات را خودشان مو به مو پیاده‌کرده‌اند. این مسئله برای یک بازی دوبعدی در این سبک جا افتاده نیست. به این معنی که هیچ سازنده‌ی دیگری پیدا نمی‌شود که چنین وسواسی را در هر بازی‌اش پیاده کند و از کوچک‌ترین المان‌ها و حتی کمبودهای بازی به نفع خودش استفاده کند. در نهایت SteamWorld Dig 2 تا جایی که ژانرش به آن اجازه می‌دهد، هر چیزی که در چنته دارد را رو می‌کند و حتی گاهی پا را فراتر می‌گذارد و غافل‌گیرتان می‌کند. خودتان را برای یک تجربه‌ی کاملا جدید و منحصر به‌فرد آماده کنید.

نقد و بررسی کامل SteamWorld Dig 2 را می‌توانید در شماره‌ی ۱۲۴ بازی‌نما مطالعه نمایید

SteamWorld Dig 2

سازنده‌ی مستقل از تمام چیزی که دارد استفاده می‌کند تا عنوانی را بسازد که محدودیت در برابر آن بی‌معنی باشد
مشکلات موجود در مسیریابی
پلتفرم: PC, Mac, Linux, PS4, PS Vita, XOne, Switch, 3DS
سازنده: Image & Form
ناشر: Image & Form, Rising Star Games
تاریخ عرضه: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
نسخه‌ی بررسی شده:
سبک: اکشن ماجرایی، پلتفرمر، مترویدوانیا

حتما بخوانید