spot_img

بازگشت اژدهای بنفش کوچولو | پیش‌نمایش بازی Spyro Reignited Trilogy

استودیو Toys For BOB بعد از احیای کرش، به سراغ اژدهای اینسمنیاک رفته

نسل هشتم بازی‌های ویدئویی یکی از دوره‌هایی است که در آن عناوین قدیمی به شکل‌های مختلفی بازسازی یا بازطراحی شدند و البته که با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبین روبرو شد و همین امر موجب شد که ناشران و استودیوهای مختلف برای ساخت عناوین بازسازی اشتیاق بیشتری از خود نشان دهند. در این میان ناشرانی مانند «اکتیویژن» سعی کردند از قافله عقب نمانند و از این راه نیز درآمدی کسب کنند. اکتیویژن ماموریت بازسازی یکی از پرطرفدارترین عناوین تاریخ بازی‌های کنسولی یعنی Crash Bandicoot را به سرانجام رساند و پس از موفقیت این عنوان در کنسول پلی‌استیشن۴ وظیف پورت این بازی محبوب برای ویندوز و ایکس‌باکس را به یکی از توسعه‌دهنده‌های زیرمجموعه خود یعنی Toys for Bob (TfB) محول کرد که نتیجه کار مورد پسند طرفداران قرار گرفت. TfB از سال 1990 میلادی مشغول ساخت بازی بوده و در سال ۲۰۰۵ توسط اکتیویژن خریداری شد. از آن زمان روی عناوین مختلفی کار کرد و پس از پورت بازسازی عنوان Crash و با توجه به سابقه‌ای که در ساخت بازی‌های پلتفورمر داشتند پروژه ساخت بازسازی یکی دیگر از عناوین پلتفومر سه‌بعدی دوران پلی‌استیشن را شروع کرده و این‌بار قرار است یک اژدهای دوست‌داشتنی به‌نام Spyro را به خانه‌های ما بیاورند.

اسپایرو با همان چهره‌ی دوست‌داشتنی‌اش باز خواهد گشت

تولد یک عنوان محبوب

اولین بازی اسپایرو در سال 1998 با عنوان Spyro the Dragon توسط استودیو Insomniac Games برای کنسول پلی‌استیشن ساخته و عرضه شد. این عنوان یک بازی پلتفورمر سه‌بعدی بود که در آن دوران این سبک رواج بسیاری داشت و کمپانی سونی برای رقابت با ماریو و سونیک و پس از موفقیت Crash تمایل زیادی به انتشار این سبک از بازی‌ها داشت. عنوان اسپایرو دومین و البته جدی‌ترین ساخته استودیو Insomniac بود و با استقبال خوبی که از بازی به عمل آمد، این اژدهای بنفش توانست در میان بازیکنان جایگاه خود را به سرعت پیدا کرده و محبوب شود. محبوبیت این اژدهای کوچک موجب شد تا Insomniac به فکر ساخت دنباله‌هایی برای این بازی افتاده و در سال‌های 1999 و 2000 میلادی به ترتیب نسخه‌های دوم و سوم بازی با عنوان‌های Spyro 2: Ripto’s Rage! و Spyro: Year of the Dragon را با بازار عرضه کند که این دنباله‌ها نیز مانند نسخه اصلی بازی مورد استقبال قرار گرفتند. هرچند عناوین مختلفی از سال 2000 تا 2008 از این بازی منتشر شدند ولی هیچکدام نتوانستند نظر منتقدین و مخاطبین را به خود جلب کرده و موفقیت‌های سه نسخه اصلی را به‌دست آورند. از سال 2008 به بعد دیگر هیچ عنوانی از این اژدهای بنفش منتشر نشد تا این که در تاریخ ششم آوریل 2018، اکتیویژن خبر از ساخت بازسازی سه نسخه اصلی بازی با عنوان Spyro Reignited Trilogy (SRT) داد. این بازی قرار است در تاریخ 30 شهریور 1397 (21 سپتامبر) برای کنسول‌های PS4 و Xbox One منتشر شود. پیش از هر چیزی بهتر است کمی بیشتر با‌ شخصیت این اژدهای کوچک آشنا شده و نگاهی اجمالی به عناوین اصلی این مجموعه داشته باشیم.

اسپایرو یک اژدهای جوان و کنجکاو و پر انرژی است. اسپایرو می‌تواند دشمنان خود را با شاخهایش از پای درآورده یا آن‌ها را با آتشی که از دهانش خارج می‌شود از سر راه بردارد. این اژدهای جوان در طول مراحل بازی تنها نیست و یک آسیابک (Dragonfly) به نام «اسپارکس» او را همراهی می‌کند. اسپارکس در طول مراحل بازی از اسپایرو محافظت کرده و در جمع‌آوری الماس‌ها به او کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع، اسپارکس با سطح سلامتی اسپایرو تغییر رنگ داده و بازیکن می‌تواند از روی رنگ او به میزان سلامتی اژدها پی ببرد. در صورتی که همراه اسپایرو با او نباشد او شدیدا آسیب‌پذیر شده و به‌راحتی از بین می‌رود. هدف اصلی عناوین اصلی این مجموعه، جمع‌آوری تعداد کافی از اشیا موجود در بازی مانند الماس‌ها است که از طریق آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توان به مناطق دیگری از بازی دسترسی پیدا کرده و قابلیت‌های خود را ارتقاء داد.‌

داستان هر سه نسخه اصلی یک روایت ساده و ویژه عناوین سکوبازی است. اسپایرو در قلمروهای اژدها به همراه دیگر هم‌نوعانش به‌خوبی و خوشی زندگی می‌کنند و در هر نسخه به بهانه‌ای قلمرو آن‌ها توسط یک شخصیت خبیث مورد تهدید واقع شده و این وظیفه اسپایرو و  دوست محافظش اسپارکس است که طی مراحلی با مهاجمین مبارزه کرده و سرزمین‌های اژدها را نجات دهد.

اسپایرو و اسپارکس، دو یار جدا نشدنی هستند

بازگشت اژدها

همان‌طور که گفته شد، عنوان SRT بازسازی سه عنوان اصلی این مجموعه است و قرار است به همراه اسپایرو ماجراجویی‌هایی زیادی را در قلمرو اژدها داشته باشیم. از آن جایی که این بازی یک عنوان ریبوت نخواهد بود، انتظار می‌رود که تغییرات جزیی در گیم‌پلی بازی را شاهد باشیم که البته این مهم در نمایش منتشر شده از بازی کاملا مشهود است.  تمام مراحل بازی عینا مانند نسخه‌های اصلی طراحی شده‌اند. به‌طور مثال در نمایش بازی و در صحنه نبرد اسپایرو با مهاجمین، سه دشمن در مرحله حضور داشته که همین تعداد مهاجم در همان مرحله از نسخه اصلی بازی نیز حضور دارند. اسپایرو از شاخ و آتش برای از سر راه برداشتن موانع و مهاجمین استفاده کرده، پرواز می‌کند و اسپارکس نیز علاوه بر کمک و محافظت از او، سطح سلامتی این اژدهای بنفش را نشان می‌دهد. نه به این معنی که گیم‌پلی بازی قدیمی و کهنه خواهد بود. سازندگان بازی در عین حالی که سعی در حفظ نوستالژی آن کرده‌اند، تغییراتی را نیز در گیم‌پلی بازی به وجود آورده‌اند. استفاده از موتور بازی‌سازی آنریل انجین4 باعث شده که این تغییرات ایجاد شده، گیم‌پلی را به سمت ظاهری مدرن ببرد. دوربین روان بازی، تنظیم بازی برای کنترلرهای نسل هشتمی و همچنین استفاده از مکانیک‌های به‌روز از جمله تغییراتی است که در نسخه بازسازی این بازی شاهد آن خواهیم بود.

SRT با موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۴ ساخته شده است و همان‌طور که از نمایش بازی مشخص است، جلوه‌های بصری بازی بسیار زیبا است. یکی از نگرانی‌هایی که بین هوادارن این مجموعه وجود داشت این بود که به دلیل استفاده از این موتور بازی‌سازی و فن‌آوری‌های مدرن، مدل‌های بازطراحی شده شخصیت‌ها و محیط بیش از حد واقع‌گرایانه باشند و آن حال و هوای اصیل و کارتونی خود را از دست بدهند. با نمایش تریلر بازی و بررسی مدل کاراکتر اسپایرو و محیط بازی این نگرانی برطرف شد و نه تنها با مدل‌های واقع‌گرایانه سر و کار نخواهیم داشت بلکه شخصیت‌ها، محیط و اشیا بازی همان حال هوای گذشته بازی را حفظ کرده‌اند. از سویی رنگ‌های متنوعی در طراحی بازی مورد استفاده قرار گرفته است که موجب خواهد شد هم بازیکنان جدید از این حال و هوای مدرن لذت ببرند و هم طرفداران قدیمی از  انجام آن راضی باشند. در طراحی و رنگ‌بندی محیط دقت بالایی شده است، مثلا در نسخه اصلی بازی رنگ آسمان قلمرو اژدها بنفش رنگ بوده و در نسخه بازسازی شده نیز به همین شکل خواهد بود و همان حال و هوای قدیمی را تداعی خواهد کرد. با این حال اصلا تصاویر بازی کهنه و قدیمی نخواهد بود و همه‌چیز از نو بازطراحی شده است. به‌طور مثال می‌توان به قلعه اژدها اشاره کرد که درنسخه بازسازی از طراحی با جزییات بالایی برخوردار است.

با این که سعی شده که نسخه‌ی بازسازی شده به عناوین اصلی وفادار بماند، اما از هیچ تلاشی برای طراحی دوباره شخصیت‌های بازی دریغ نشده است. تمام کاراکترها به‌خوبی و از نو دوباره طراحی شده‌اند و قرار است همان‌طور که حس نوستالژیک بازی را با نمایش مجدد مراحل و رنگ‌بندی مشابه حفظ می‌کنند، در عین حال بتوانند جلوه‌های دیداری نوین و جذابی را برای مخاطب خود به‌ویژه مخاطبین جدید ارايه دهد. کوه‌ها این‌بار بیشتر شبیه‌به کوه خواهند بود و وقتی روی علف‌ها حرکت می‌کنید دیگر آن حس زخمت حرکت روی یک سطح بی‌جان به شما دست نخواهد داد. بالاخره قرار است بازی در سال 2018 منتشر شود و باید تغییراتی شگرفی را در بازی شاهد باشیم. در حین حرکت یا مبارزه با دشمنان اگر به محیط پس‌زمینه دقت کنید کاملا مشخص است که از جزییات زیادی برای طراحی آن‌ها استفاده شده است.  آن‌طور که از نمایش بازی برداشت می‌شود، در عین حالی که همان فضای کارتونی بازی در طراحی گرافیکی آن حفظ شده است، فضای جدید واقع‌گرایانه‌تر شده و ترکیبی از جلوه‌های مدرن و نوستالژی را برای مخاطب خود به ارمغان خواهند آورد.

با آتش، دشمنان خود را از پا در بیاورید

خشم اژدها

جدای از مدل‌سازی دوباره در بازی، تمام انیمیشن‌های آن نیز از نو طراحی شده و بسیار روان‌تر از نسخه‌های کلاسیک خواهند بود؛ اما این بدان معنی نیست که قرار است با تغییرات بنیادی طرف باشیم. به‌طور مثال هرچند انیمیشن راه رفتن و دویدن اسپایرو نرم‌تر و روان‌تر شده است ولی همان فرم کلی حرکت خود را حفظ کرده است و اگر تریلر نمایش داده شده را با نسخه اصلی بازی مقایسه کنید به شباهت بسیار زیاد بین انیمیشن‌های حرکت اسپایرو پی‌خواهید برد. علاوه بر این موضوع، جلوه‌های انیمیشنی جذابی مانند دود، گرد و غبار و … به بازی اضافه شده است که لذت مبارزه با دشمنان بازی و همچنین گشت و گذار در محیط را دوچندان می‌کند. بازی نه تنها از نظر گرافیکی به‌طور کامل بازسازی شده است، بلکه در بخش صدا و موسیقی نیز قرار است با یک بازطراحی خوب طرف باشیم. خبر خوب برای طرفداران این مجموعه صداپیشگی «تام کنی» (Tom Kenny) به جای اسپایرو است که در نسخه‌های دوم و سوم بازی نیز صداپیشگی این شخصیت محبوب را برعهده داشته است. موسیقی بازی نیز کاملا بازسازی شده و ساندترک‌های آن براساس موسیقی نسخه‌های اصلی بازی از نو طراحی شده است. همان‌طور که در تریلر بازی وعده داده شده است قرار است همه‌چیز در بازی ارتقاء یافته باشد و ما با یک عنوان نوستالژی محبوب که با سطح بالایی از جزییات بازطراحی شده است روبرو خواهیم بود. اسپایرو قرار است پس از ۱۸ سال دوباره به خانه‌های ما آمده و نه تنها حس نوستالژی ما گیمرهای قدیمی را قلقلک دهد، بلکه نسل جدید را با این بازی آشنا کرده و گروه تازه‌ای از هواداران اسپایرو را به‌وجود آورد.

حتما بخوانید