عطش تاج و تخت | بررسی بازی PlayerUnknowns Battlegrounds

هنوز هم می‌توان از زمین‌های خاکی شروع کرد!

احتمال این که بازیکن پیگیری باشید و اسم PlayerUnknown’s Battlegrounds یا به اختصار PUBG را -که به صورت پاب‌جی خوانده می شود- در سال گذشته نشنیده باشید، خیلی کم است. بی‌راه نیست که پاب‌جی را کنار عناوین بسیار موفق و محبوب این روزهای صنعت بازی مثل ماینکرفت، کلش رویال یا اورواچ قرار بدهیم. شاید سوال شود که حالا چرا این سه عنوان، جواب این سوال را از دو منظر بررسی می‌کنیم. نکته‌ی اول محبوبیت بی چون و چرای همه‌ی این عناوین است، به طوری که می‌توان ادعا کرد هر بازیکنی که دچار یکی از این چهار عنوان (با احتساب خود پاب‌جی) می‌شود، بخشی از زندگی روزمره‌اش چه بازیکن حرفه‌ای باشد چه بازیکن معمولی، به این بازی‌ها اختصاص پیدا می‌کند. این دچار شدن هم به شکلی نیست که یک یا دو هفته بازیکن را مشغول کرده و بعد همه چیز به حالت عادی برگردد؛ بلکه می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا کند! نکته‌ی بعدی فرمولی است که باعث این محبوبیت و موفقیت در هر عنوان شده است.

وقتی صحبت از بستر و پلتفرم می شود به ناچار باید توضیحاتی در مورد گیم‌پلی برایندی (Emergent Gameplay) بدهیم. ابتدا این نکته حائز توجه است که به نظر نگارنده، آینده‌ی صنعت بازی با این مفهوم بیش از پیش درگیر خواهد بود. گیم‌پلی برایندی موقعیت یا شرایطی پیچیده درون بازی است که حاصل برایند و برهم‌کنش مکانیسم‌های ساده‌ی بازی است. به زبان ساده‌تر گیم‌پلی برایندی آن دسته کنش‌هایی از بازیکن است که طراح بازی آن‌ها را پیش‌بینی یا طراحی نکرده است بلکه بستری همراه با امکاناتی فراهم کرده که بازیکن با خلاقیت خودش آن‌ها را رقم می‌زند. برای هر چهار عنوانی که در بالا از آنها یاد کردیم، گیم‌پلی برایندی و متاگیم نقش پررنگی ایفا می‌کنند و دلیل اصلی محبوبیت این عناوین هستند. پاب‌جی با آمار خیره‌کننده و رو به رشدی که از خود به جای گذاشته به عنوان سردمدار ژانر بتل رویال (Battle Royale) شناخته می شود که این روزها رونق بسیاری هم دربین طراحان بازی هم بازیکنان دارد.پاب‌جی از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ اول پاراشوت از هواپیمایی که حامل ۱۰۰ بازیکن است، دوم لوت کردن برای به دست آوردن سلاح و تجهیزات و سوم زنده ماندن! هر بار که بازی را آغاز می‌کنید خود را به همراه ۹۹ بازیکن دیگر سوار بر هواپیمایی که به صورت شانسی بر روی دو نقشه‌ی اصلی بازی پرواز می‌کند، می‌بینید. مسیر هواپیما تصادفی است و در عین حال آیتم‌ها و سلاح‌ها نیز به صورت تصادفی در نقشه‌ها پخش می‌شوند، به همین دلیل انتخاب زمان پاراشوت از هواپیما نقش بسیار مهمی در ابتدای بازی دارد. نقشه‌های بازی هر کدام ۸ کیلومتر در ۸ کیلومتر وسعت دارند و شامل شهرک‌ها و مناطق کوچک و بزرگ بسیاری هستند. عموما در شهرک‌های بزرگ‌تر احتمال پیدا کردن سلاح و مهمات بیشتر است اما به طبع آن، احتمال حضور بازیکنان دیگر هم بسیار زیاد خواهد بود که ریسک کشته شدن در همان ابتدای امر را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر در هر نوبت از بازی، محدوده‌ی خاصی به عنوان مکان امن توسط بازی انتخاب می‌شود که بازیکنان چند دقیقه ای وقت دارند خود را به آن رسانده وگرنه کره‌ی الکترومغناطیسی که دور جزیره در حال کوچک شدن به سمت آن مکان امن است، آن‌ها را از بین خواهد برد. این مکانیسم تاثیر بسیار مثبت و مفیدی بر روی بازی داشته و تهدید طولانی شدن بیش از حد بازی یا کند بودن اکشن آن را از بین برده است.در مورد نوآوری‌ها و نکات مثبت پاب‌جی بسیار صحبت کردیم، اما مسائل تکنیکی جای نقد و بررسی دارند. بازی با آنریل انجین ۴ (UE4) انجین شرکت اپیک ساخته شده است. بزرگترین چالش از نظر خود برندن گرین، پیاده‌سازی نقشه‌های عظیم بازی بوده است زیرا به گفته‌ی او این موتور برای چنین محیط‌های وسیعی بهینه نبوده. اما با مراودات و همکاری‌هایی که با خود اپیک داشته‌اند، این چالش با موفقیت به انجام رسیده است. از طرفی این عنوان چیزی نیست که بخواهیم روی گرافیک بصری آن تمرکز کنیم اما از طرف دیگر این بخش در ساده‌ترین سطح خود قرار دارد به این معنی که افکت‌ها، تکسچرها و نورپردازی، همه در سطح قابل قبولی بوده اما بی‌نقص یا شاهکار نیستند

بازی‌های نوآورانه لزوما قرار نیست همه چیزشان جدید و تازه باشد، بلکه نحوه‌ی بهره بردن از المان‌های آشنای صنعت و ترکیب هوشمندانه‌ی آن‌ها با هم می‌تواند نتایج بسیار درخشانی داشته باشد. برندن گرین با پاب‌جی دستور زبان جدیدی برای بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین ایجاد کرده که دنباله‌روهای بسیار زیادی از جمله Fortnite ساخته‌ی شرکت اپیک دارد. این مسئله هم خوشایند است و هم می تواند مضر باشد. خوشایند از این نظر که ژانر بتل رویال تازه در ابتدای راه است و هم‌سو شدن شرکت‌های بزرگ و کوچک با آن، می‌تواند به تکامل آن کمک شایانی نماید. مضر از این جهت که سودای کاربران میلیونی و سودهای آن‌چنانی با یک فرمول موفق، شرکت‌های بسیاری را به سوی تقلید صرف از این دو عنوان سوق خواهد داد که طبعا به همان سرانجامی که برای کلون‌های کورکورانه از کلش رویال یا ماینکرفت رقم خورد، منجر می‌شود. پاب‌جی علی‌رغم مشکلات تکنیکی که دارد یک بازی خارق‌العاده و پیشرو در این صنعت محسوب می‌شود و دوباره این نوید را به بازی‌سازان و بازیکنان می‌دهد که همچنان صنعت بازی ظرفیت‌ بالایی برای خلق و تجربه‌ی عناوین نوآورانه دارد. ما در مجله‌ی ویدئویی بازی‌نما (که اگر تا به‌حال آن را دنبال نکرده‌اید توصیه می‌کنم دنبال کنید!) به بررسی این عنوان پرداخته‌ایم، در نقد ویدئویی نمره‌ی ۹را به بازی اختصاص دادیم، آن هم به خاطر همان مشکلاتی که پیشتر به آن اشاره کردیم. اما در همین بازه‌ی زمانی کم، نقوص بسیاری برطرف شده و در عین حال خبر عرضه‌ی نقشه‌ی سومی هم برای بازی تایید شده است. لذا ما نمره‌ی ۹.۵ را برای بازی در نظر می‌گیریم.


نقد و بررسی کامل PlayerUnknown’s Battlegrounds را می‌توانید در شماره‌ی ۱۲۷ بازی‌نما مطالعه نمایید

PlayerUnknown's Battlegrounds

خلاقیت و نوآوری بازی در ترکیب المان‌های گیم‌پلی که منجر به گیم‌پلی برایندی و تجربه‌های بسیار متنوع و بدیع برای بازیکنان می‌شود
مشکلات تکنیکی و متقلب‌ها
پلتفرم: PC, PS4, XOne, iOS, Android
سازنده: PUBG Corporation
ناشر: PUBG Corporation
تاریخ عرضه: ۲۹ آذر ۱۳۹۶
نسخه‌ی بررسی شده: PC
سبک: بتل رویال

حتما بخوانید