یک مغازه و حکایت‌هایش | بررسی بازی Moonlighter

Moonlighter در مورد اهمیت اقتصاد و پشتیبانی تجهیزات در یک ماجراجویی قهرمانانه است!

Moonlighter از یک دهکده‌ی کوچک و خوش آب و هوا به اسم Rynoka شروع می‌شود، جایی که وجود دانجن‌های مرموز اسرارآمیز در مجاورت آن باعث رونق و حیات دهکده شده است. می‌پرسید چرا؟ برای این که قهرمان‌ها و ماجراجوهای سراسر دنیا برای محک زدن خود و شکست دادن شیطانی که گفته می‌شود در این دانجن‌ها سکونت دارد، عازم این دهکده می‌شوند و طبیعتا به جایی برای ماندن و استراحت کردن، تامین آذوقه و سلاح و تجهیزات برای مقابله با خطرهای درون این دانجن‌‌ها نیاز دارند. سرانجام این حجم از حضور قهرمان باعث می‌شود طبقات آسان‌تر دانجن‌‌ها رفته رفته چالش خود را از دست داده و تلاش برای عمیق‌ترین و ترسناک‌ترین طبقات شکل جدی‌تری به خود بگیرد، اما این‌ها طبقاتی هستند که تنها عده‌ای معدود و انگشت شمار توانسته‌اند از آن‌ها سالم بیرون بیایند و شمار زیادی از قهرمانانی که پا به آن‌ها گذاشته‌اند کشته شده‌اند. در نتیجه ناامیدی قهرمان‌ها از شکست دادن چالش‌های پیش‌رو حضور آن‌ها در دهکده و در نتیجه رونق آن را کاهش می‌دهد.شخصیت اصلی بازی Will نام دارد، مغازه‌داری که روزگاری از فروش تجهیزات و وسایل کاربردی دانجن‌‌ها کاسبی خوبی داشت اما شغلی که نسل اندر نسل از نیاکان او به ارث رسیده است حالا تا مرز ورشکستگی و تعطیل شدن مغازه قرار گرفته است. همین است که خودش دست به کار شده و قدم به درون دانجن‌‌ها می‌گذارد چرا که هرچه آیتم‌ها و اشیای قدرتمندتری برای مقابله با چالش‌های اعماق دانجن بتواند به مغازه‌اش بازگرداند، مشتری‌‎های بیشتری سراغش خواهند آمد و رونقی دوباره در مغازه و دهکده برقرار خواهد شد. ضمن این که او از بچگی همیشه آرزو داشته کسی باشد که می‌تواند غول پنجمین و آخرین دانجن را شکست دهد. در نتیجه این خواسته‌ی درونی و قدیمی قهرمان با شرایط نا‌به‌سامان موجود دست در دست هم می‌دهند تا سفری ماجراجویی با یک چوب دستی گردگیری شروع شده و با شمشیری در دست Will به اتمام برسد!

گرافیک هنری بازی واقعاً زیباست

گیم‌پلی Moonlighter بر دو مبنای اکشن و مدیریت بنا شده است. در بخشی اکشن بازی که ساختار Rogue-Lite دارد شما وارد دانجن‌‌هایی می‌شوید که هر بار به صورت تصادفی تولید می‌شوند. در کل چهار دانجن اصلی و یک دانجن نهایی در بازی وجود دارد که هر کدام از نظر اتمسفر و جوی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند اما کاری که در تمام آن‌ها انجام می‌دهید، اساسا یک چیز است. به هر حال هر کدام از این دانجن‌ها تنها ۳ طبقه دارند که در انتهای آن یک باس فایت یا مبارزه با غول انتظارتان را می‌کشد. برای این که دانجن‌های جدید را آزاد کنید، باید حتما باس فایت دانجن قبلی را پشت سر گذاشته باشید. مکانیک‌های اصلی بازی برای مقابله با دشمنانی که در دانجن‌ها می‌بینید تعویض بین حداکثر دو سلاح موجود، ضربه زدن و دفاع کردن و البته پشتک برای جاخالی دادن و پریدن از روی چاله‌ها می‌باشد. از مشکلات اصلی گیم‌پلی Moonlighter در بخش اکشن این است که تمام این کارها همان ابتدای بازی در دسترس هستند و به مرور با پیشرفت در بازی ویژگی جدیدی اضافه نمی‌شود در نتیجه تمام کارهایی که در واپسین لحظات بازی انجام می‌دهید از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با کارهای دقایق آغازین بازی ندارند و این یعنی حس پیشرفت و قوی‌تر شدن و تکمیل شدن در مسیر بازی چندان به بازیکن القا نمی‌شود. همچنین وجود تنها سه طبقه در هر دانجن رسیدن به باس فایت آن را کاری نسبتا راحت کرده است و حتی اگر شکست بخورید نهایتا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه از زمان خود را از دست داده‌اید. این مسئله باعث شده تا مرگ در بازی ارزش پایینی داشته باشد و خیلی نگران آن نباشید!با کشتن دشمنان، آیتم‌ها و اشیایی از آن‌ها باقی می‌ماند که می‌توانید در کوله‌پشتی خود جا داده و برای فروش به مغازه بازگردانید اما خوب است بدانید که ظرفیت کوله‌پشتی محدودیت دارد، ضمن آن که بعضی از آیتم‌های نفرین‌شده که از خلاقیت‌های بازی به شمار می‌روند باعث می‌شوند تا مثلا آیتم کناری آن‌ها در کوله‌پشتی از بین رفته یا در صورتی که سلامتی کاراکتر از حد مشخصی پایین‌تر بیاید، آن آیتم نابود شود. این قضیه مقداری ساختار معمایی در مدیریت ظرفیت کوله‌پشتی ایجاد کرده و از موارد خوب بازی به شمار می‌رود. طبیعتا در دانجن‌های جلوتر و طبقات عمیق‌تر آن‌ها و همچنین به دل دانجن زدن در شب شانس مواجه با آیتم‌های طلسم شده را افزایش می‌دهد. به مرور که با این آیتم‌ها بیشتر آشنا شوید متوجه خواهید شد که بهترین استفاده از بعضی از آن‌ها در همان دانجن است چرا که باعث می‌شوند در ازای  از دست دادن مقداری از دارایی‌های خود حداقل زنده از دانجن خارج شوید. بعد از تمام ماجراجویی‌هایی که انجام دادید، باید به فکر رونق مغازه باشید! در ابتدا تنها ۴ فضا برای فروش آیتم در اختیار دارید که البته رفته رفته بیشتر می‌شود زیرا می‌توانید مغازه‌ی خود را ارتقا داده و البته مدیریت آن و مراقبت از به سرقت رفتن آیتم‌ها را نیز دشوارتر کنید! ساختار بازی در این بخش این گونه است که شما آیتم‌هایی که با خود از دانجن آورده‌اید را برای فروش قرار داده و قیمتی روی آن تعیین می‌کنید. هرچند که یه کتابچه‌ی راهنمای قیمت‌گذاری در بازی وجود دارد اما روی هم رفته متاسفانه بازی شما را مجبور به آزمون و خطا می‌کند. به این معنی که بر اساس واکنش مشتریان به قیمت یک جنس متوجه می‌شوید که چقدر گران یا ارزان دارید آن را به فروش می‌رسانید. البته نکاتی هست که به قیمت‌گذاری اولیه بهتر و اصطلاحا نپراندن مشتری کمک می‌کند مثل این که هرچه جنس نایا‌ب‌تر باشد، قیمت بیشتری می‌توان آن را فروخت. یا شاید گاهی بهتر باشد مشتری‌های دو روز را کاملا از دست بدهید اما آیتم را به قیمت واقعی به فروش برسانید و در واقع ارزش کار خود را پایین نیاورید. به بیان دیگر قیمت‌گذاری را از بالاترین حدی که برای آن آیتم تصور می‌کنید شروع کرده و رفته رفته کاهش دهید تا رضایت مشتری جلب شده و از آن پس روی همان قیمت نگه دارید. توجه داشته باشید که این شیوه برای ما ممکن است کاملا عجیب و غریب و بیگانه باشد، مگر می‌شود جایی در دنیای واقعی یا مجازی وجود داشته باشد که مردمش از گران بودن یا گران شدن یک چیز حسابی ناراحت شده و آن را نخرند؟! باید حسابی ناراحت شد و غر زد اما در صف خرید آن نفر اول بود!

در سیاه‌چاله‌های بازی دشمنان زیادی در انتظارتان هستند.

در انتهای روز باید دخل و خرج خود را حساب کرده و ببینید چقدر سود کرده‌اید. چرا که درآمدی که از فروش به دست می‌آورید به شما کمک می‌کند تا بتوانید تجهیزات بهتری تهیه کرده یا تجهیزات فعلی را ارتقا دهید، در نتیجه می‌توانید در دانجن‌‌ها بیشتر دوام آورده و آیتم‌های ارزشمندتر بیشتری نیز پیدا کنید. البته تعدادی از اهالی دهکده مثل آهنگر و ساحر هم هستند که به شما در تهیه‌ی سلاح‌های قدرتمندتر یا معجون‌های جادویی بهتر کمک می‌کنند و بد نیست هر از چندگاهی سری هم به آن‌ها بزنید. این چرخه‌ هسته‌ی اصلی گیم‌پلی Moonlighter است که متاسفانه بعد از جذابیت اولیه، گرفتار تکرار و روزمرگی شده و مراحل جلوتر به جای این که حس پیشرفت در بازی را بدهند، حس تکرار یک چرخه‌ی ثابت در محیطی صرفا جدید را دارند.Moonlighter تنها بازی‌ای نیست که تلاش کرده بازیکن را درگیر فروش آیتم‌های موجود در مغازه‌های بازی‌ها کند. گرافیک پیکسل آرت و با جزئیات در کنار هسته‌ی اصلی بازی جذابیت اولیه‌ای به آن می‌دهد اما متاسفانه مشکلات فنی که بعضا بازیکن را مجبور به شروع مجدد بازی و از دست دادن تمام داشته‌هایش می‌کند، ضربه‌ای مهلک به تجربه‌ی بازی وارد کرده است. با این اوصاف از آن بازی‌هایی نیست که مدت‌های زیادی شما را به خود درگیر کند و احتمالا نسبتا راحت می‌توانید آن را تمام کرده و پایانش را ببینید. در شرایطی که بازی خاصی ندارید، Moonlighter می‌تواند برای چند ساعتی یک تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ی متوسط باشد که بعد از تمام شدن، چیز زیادی برای در خاطر ماندن ندارد.


نقد و بررسی کامل Moonlighter را می‌توانید در شماره‌ی ۱۳۰ بازی‌نما مطالعه نمایید

Moonlighter

آیتم‌های نفرین شده، گرافیک پیسکلی و پرجزئیات
تکراری شدن هسته‌ی گیم‌پلی، کمبود مکانیک‌ها و یکنواختی مبارزات
پلتفرم: PS4, Xone, PC
سازنده: Digital Sun
ناشر: 11 Bit Studios
تاریخ عرضه: خرداد ۹۷
نسخه‌ی بررسی شده:
سبک: اکشن، نقشآفرینی

حتما بخوانید