spot_img

پیش‌نمایش بازی Battlefield 2042 | ارتقای یک فرمول همیشه موفق

به زودی می‌توان نتیجه‌ی تلاش‌های استودیو DICE را دید. تلاش‌هایی برای ماموریتی تقریبا غیرممکن!

سال‌هاست که سری بازی‌های بتلفیلد در خط مقدم نبرد علیه غول تیراندازی اکتیویژن، یعنی Call of Duty می‌جنگد و سعی می‌کند تا سهم خودش را در بازار بازی‌های تیراندازی حفظ و افزایش دهد. مجموعه‌ای که از همان ابتدای حضورش در بازار بازی‌های چندنفره، راهش را از باقی رقبا جدا کرد و سعی کرد تا هویت مستقلی برای خودش بسازد. هدفی که حالا و با گذشت بیش از دو دهه از انتشار اولین Battlefield می‌توان با اطمینان گفت که در آن موفق بوده است.

سری بازی‌های Battlefield حالا و در آخرین هفته‌های سال ۲۰۲۱ چنان مولفه‌های خاص خودش را تقویت کرده که طرفداران بازی‌های تیراندازی نیازی ندارند تا نام Battlefield را روی بسته‌بندی ببینند تا متوجه شوند با عنوانی از این مجموعه طرف هستند و این یعنی DICE موفق شده تا با همه‌ی بالا و پایین‌های این سال‌ها، هویتی منحصربه‌فرد و یگانه برای بازی تیراندازی خود بسازد. هویتی که قرار است با حفظ ویژگی‌های همیشگی‌اش، رشد کند و به سطحی جدید برسد. با پیش‌نمایش Battlefield 2042 همراه بازی‌نما باشید.

یک طوفان نسل نهمی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های همیشگی سری بازی‌های Battlefield، گرافیک خیره‌کننده‌ی آن بوده است. منظور از گرافیک، نه فقط نورپردازی و بافت‌های همیشه خیره‌کننده مجموعه، که مباحث فنی مربوطه را نیز شامل می‌شود. مواردی مثل حضور همزمان تعداد زیادی از بازیکنان در نقشه به طور همزمان، تخریب‌پذیری بالای محیط و حضور مداوم ادوات جنگی. این ویژگی‌های فنی قرار است تا در نسخه‌ی ۲۰۴۲ باز هم حضور داشته باشد و با وجود سخت‌افزارهای نسل نهمی، به سطح جدیدی برسند. برای اولین بار، در این نسخه شاهد حضور همزمان ۱۲۸ نفر به طور همزمان در یک نبرد هستیم. عددی بی‌سابقه برای بازی‌های تیراندازی. حضور این تعداد از بازیکن به شکل همزمان، نیازمند نقشه‌های وسیعی است که فضای کافی برای اجرای نقشه‌های مختلف را به بازیکنان بدهد. پس نقشه‌های بسیار وسیع را هم به لیست دست‌آوردهای فنی بازی اضافه کنید. نقشه‌هایی که مثل همیشه قرار است با پایان نبرد، مملو از ساختمان‌های خراب شده و یکسان با خاک باشد. در نهایت به تمام موارد گفته شده، آب و هوای پویا را نیز اضافه کنید تا پکیج یک عنوان تماماً نسل نهمی از نظر فنی تکمیل شود.  البته قرار نیست تمام موارد بالا بدون ایراد باشد. با توجه به تجربه‌ی شخصی از بخش بتای همگانی بازی و البته سابقه‌ی مجموعه، احتمالا قرار است تا حداقل در ماه‌های ابتدای انتشار شاهد یکی از بازی‌های پرباگ سال باشیم. در نسخه‌ی بتا همگانی که روی کنسول XBOX Series X تجربه شد، شاهد ثباتی مثال‌زدنی در فریم ریت و نور پردازی بودیم ولی از طرفی بازی پر بود از باگ‌های گرافیکی ریز و درشت که گاهاً تاثیر منفی زیادی رو تجربه‌ی نهایی می‌گذاشت. امیدواریم در زمان انتشار این موارد به حداقل خود رسیده باشد.

البته لازم به ذکر است که این ویژگی‌های گرافیکی و فنی تنها در اختیار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل نهمی است. کاربران کنسول‌های PlayStation 4 و XBOX one باید به همان نبردهای ۶۴ نفره و تجربه‌ای نزدیک به Battlefield V (از نظر فنی) بسنده کنند.

بیشترین آزادی عمل ممکن

مهم‌ترین بخش هر بازی چندنفره که قرار نیست بخشی داستانی هم داشته باشد، گیم‌پلی است. یک گیم‌پلی مفرح و لذت‌بخش ویژگی‌ای است که می‌تواند بازیکنان را تا مدت‌های طولانی به یک بازی وفادار نگه دارد. گیم‌پلی باکیفیت دلیل پر بودن همیشگی سرورهای بازی Battlefield 1 است که با گذشت زمانی نزدیک به ۶ سال هنوز میزبان بازیکنان زیادی است.

صحبت در مورد گیم‌پلی بازی Battlefield 2042 کمی پیچیده است. این مجموعه همیشه چهار کلاس مختلف را در اختیار بازیکنان قرار می‌داده که هر کدام از این کلاس‌ها به سلاح‌ها و تجهیزاتی خاص مجهز بودند که آن‌ها از یکدیگر متمایز می‌کرد. در بازی ۲۰۴۲ هنوز هم این کلاس‌ها وجود دارند ولی نه به شکل گذشته. در بازی شکل جدیدی از تقسیم‌بندی وجود دارد که با عنوان «متخصص» یا specialist شناخته می‌شود. این متخصصین که تعدادشان ۱۰ نفر است، کلاس‌های بازی را تشکیل می‌دهند. یکی به قلابی برای بالا رفتن سریع مجهز است و دیگری ابزاری برای احیای یاران. یکی با Wing Suit در نقشه‌ی بازی پرواز می‌کند و دیگری می‌تواند سپری روی زمین نصب کند و به دفاع از منطقه‌ای بپردازد. نکته‌ی مهم این است که تمام این متخصصین به همه‌ی سلاح‌های بازی دسترسی دارند و محدودیتی را در این مورد شاهد نیستیم.

ویژگی منحصربه‌فرد دیگر بازی، امکان شخصی‌سازی سلاح‌های بازی به شکل همزمان در حین مبارزه است. دیگر نیاز نیست برای ایجاد تغییری کوچک در سلاح خود، صبر کنید تا کشته شوید و به منوی مروبطه بروید و دوربین سلاح خود را تغییر دهید. الان می‌توانید تنها با نگه یک دکمه و با استفاده از D-Pad روی کنترلر، تجهیزات نصب شده روی سلاح خود را تغییر دهید. این ویژگی از جهتی بسیار جذاب است و به بازیکن امکان انعطاف بیشتری برای موقعیت‌های مختلف می‌دهد. ولی از طرفی هم باعث محدود شدن گزینه‌های شخصی‌سازی سلاح‌ها می‌شود. با توجه به جریان داشتن بازی در سال ۲۰۴۲، بازیکنان توقع تجهیزات زیاد و پیشرفته را دارند ولی با این ویژگی، تعداد گزینه‌های شخصی‌سازی سلاح‌ها بسیار محدود است. حداقل در نسخه‌ی بتا که این محدودیت قابل لمس بود.

در کنار همه‌ی این موارد جذاب باید به منوی بد انتخاب اسلحه هم اشاره کرد که تنها اطلاعاتی که به بازیکن می‌دهند، ظاهر حدودی و نام سلاح است. این شکل از منوی انتخاب اسلحه بسیار گیج‌کننده و دم دستی طراحی شده و امیدواریم تا سازندگان در زمان انتشار نسخه‌ی نهایی فکری برای آن کرده باشند.

داستانی در کار نیست؟ چقدر عالی!

همانطور که بالاتر اشاره شد، بازی Battlefield 2042 فاقد هرگونه بخش داستانی است. شخصا این مورد را به فال نیک می‌گیرم چرا که امیدوارم با حذف این بخش و تمرکز بیشتر تیم سازنده روی بخش‌های چند نفره، هم شاهد یک بخش داستانی بی‌کیفیت و ضعیف نباشیم و هم یک بخش چندنفره‌ی پر و پیمان و جذاب را ببینیم.

در همین راستا سازندگان در کنار بخش‌های چندنفره‌ی همیشگی، دو بخش کاملا جدید هم برای بازی طراحی کرده‌اند تا مطمئن شوند که همه‌ی بازیکنان چیزی برای سرگرم شدن پیدا کنند.

اولین بخش جدید Hazard Zone نام دارد و با اینکه یک حالت بتل‌رویال نیست، ولی عناصری از این زیرژانر محبوب هم به عاریت گرفته است. در این بخش بازیکنان در قالب تیم‌هایی چهارنفره وارد نقشه می‌شوند و باید حافظه‌هایی را پیدا کرده و با موفقیت از نقشه خارج کنند. ۸ تیم چهار نفره که در صورت کشته شدن به نقشه برنخواهند گشت.

حالت دیگر که با نمایش‌های خود جذابیت زیادش را به رخ کشیده، Portal نام دارد. البته که این بخش با بازی درخشان شرکت Valve ارتباطی ندارد ولی می‌تواند دروازه‌ی درخشانی برای طرفداران قدیمی سری بازی‌های Battlefield باشد. در این حالت بازیکنان به تعداد زیادی از محبوب‌ترین نقشه‌های تمام بازی‌های قبلی سری و همچنین سلاح‌های بازی‌های قبلی دسترسی خواهند داشت و می‌توانند مراحل و بازی‌هایی با ترکیب و قوانین خود را بسازند. دوست دارید نیرو‌های نازی را در مقابل نیرو‌های مجهز مدرن قرار دهید، آن هم در مناطق تحت کنترل شوروی؟ یا دوست دارید ۳۲ سرباز مربوط به دوره‌ی جنگ جهانی اول را در مقابل تعداد کمی سرباز تا بن دندان مسلح از سال ۲۰۴۲ قرار دهید؟ شاید هم می‌خواهید مقاومت تانک‌های مدرن را در مقابل دینامیت‌های نیروهای عثمانی بسنجید؟ همه‌ی این موارد و تعداد بسیار زیادی از حالات مختلف در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد و این به معنی حالت‌های بازی بی‌انتها است. بازیکنان همیشه می‌توانند حالت‌ها و سناریوهای جدیدی طراحی کرده و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر حالت Portal به وعده‌ی خود مبنی بر آزادی عمل بسیار زیاد در خلق سناریوهای مختلف عمل کند و DICE هم به شکل بلندمدت از این بخش پشتیبانی کند، می‌توان شاهد یکی جذاب‌ترین بخش‌های موجود در تاریخ بازی‌های Battlefield بود.

در نهایت…

در انتها باید گفت که بازی Battlefield 2042 وظیفه‌ی سنگینی را بر عهده دارد، از طرفی باید در مقابل رقیب دیرینه‌ی خود، یعنی Call of Duty که چند سالی است حسابی روی فرم برگشته رقابت کند و از طرفی باید هوادرانی که به دلیل همه‌ی ایرادات و مشکلات Battlefield V با مجموعه قهر کرده بودند را به بازی برگرداند. استودیو DICE از همان تریلر رونمایی، بازی Battlefield 2042 را به شکلی نمایش داد که گویی تنها و تنها برای هواداران مجوعه ساخته شده است. ویژگی‌ای که اگر حقیقت داشته باشد می‌تواند بازی را به یکی از بهترین بتلفیلدهای مجموعه تبدیل کند.

بازی Battlefield 2042 در استودیو DICE و با چند استودیو دیگر در حال توسعه است در تاریخ ۲۸ آبان سال جاری برای کنسول‌های نسل هشتم، نهم و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

حتما بخوانید