روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست | بررسی بازی Assassins Creed: Origins

تغییرات بنیادین AC: Origins ، طرفداران این مجموعه را عملا به چالش کشید؛ چالش‌هایی مثبت و گاه منفی

قبل از عرضه‌ی Origins،  سازندگان این وعده را دادند که خیلی از سوالات ما در رابطه با داستان این  مجموعه در این قسمت پاسخ داده خواهد شد. اما راستش را بخواهید، با تجربه‌ی  این قسمت، یک سری سوال جدید نیز برای ما ایجاد ش. داستان بازی روایت‌گر یکی  از نیروهای ویژه فرعون یا همان مدجای‌ها به نام بایِک است. بایِک، فردی  آرام و متین است که تنها به آرامش و راحتی مردم و البته پادشاه فکر می‌کند و  سعی می‌کند همواره در راستای از بین بردن ظلم قدم بردارد. بایِک ناخواسته  درگیر اتفاقاتی می‌شود که به نوعی این اتفاقات سرآغاز شکل‌گیری گروه  اساسین‌ها است. با اینکه ما پاسخ سوالات بسیاری را در این قسمت دریافت  می‌کنیم اما عملا مانند قسمت‌های پیشین چیزی به اسم جدال اساسین‌ها و  تمپلارها در بازی وجود ندارد. همان‌طور که ذکر شد، ما در این قسمت مدجای  هستیم و رسما اسمی از فرقه اساسین‌ها برده نمی‌شود. چرا که خود بایک و  دوستانش به نوعی آغازگر فرقه اساسین‌ها هستند. از طرف دیگر، گروه Order of  the Ancients، همان تمپلارها هستند که مثل همیشه برای به قدرت رسیدن دست به  هر کاری می‌زنند. پیچش‌های داستانی به جا و اصولی، شما را چنان در جنگ  میان تمپلارها و اساسین‌ها قرار می‌دهد که گاهی از خود می‌پرسید چه شد که  این جنگ به این سرعت شکل گرفت.

وقتی  اولین نمایش‌های بازی را دیدیم، کاملا متوجه این موضوع شدیم که سبک و سیاق  بازی به کل فرق کرده است و دیگر شاهد گیم‌پلی کلاسیک این مجموعه نیستیم.  از سیستم مبارزات گرفته تا سایر موارد همگی دستخوش تغییر شده‌اند. تغییراتی  که باید آن‌ها را بپذیریم. اشرف اسماعیل کارگردان بازی در تمامی  مصاحبه‌هایش تاکید زیادی روی تغییرات سیستم مبارزات بازی داشت، و وقتی که  بازی را تجربه کردیم کاملا متوجه این تغییرات شدیم. به‌طور خلاصه اگر  بخواهیم سیستم مبارزات را توصیف کنیم باید بگوییم که حمله سبک و سنگین و  البته استفاده از سپر در بازی استفاده شده است. موضوعاتی که باعث سخت‌تر  شدن گیم‌پلی بازی شده است. در Origins حتما باید با کمک سپر خود ضربات  دشمنان را دفع کنید، بحثی که در قسمت‌های پیش وجود نداشت و همین موضوع تنوع  خاصی به گیم‌پلی بخشیده است. شما در سیستم درخت مهارت می‌توانید در سه  بخشWarrior ،Hunter  و Seer  به ارتقاء مهارت‌های بایک بپردازید. با کسب  امتیاز مهارت، می‌توانید قدرت‌های ویژه‌ای باز کنید و باز شدن این قدرت‌های  ویژه باعث می‌شود تا مجموعه‌ی کارهای گسترده‌تری انجام دهید. در کنار درخت  مهارت، بخش کرفتینگ و سلاح‌ها نیز خوب کار شده است. در این بخش سلاح‌های  شما، تیر و کمان، هیدن بلید، زره‌ها و همین‌طور لباس قابل تغییر است. در  بخش کرفتینگ با توجه به ملزوماتی که در طول بازی جمع‌آوری می‌کنید  می‌توانید بخش‌های مختلفی را ارتقا دهید.اما  از هرچه بگذریم، صحبت از سلاح‌های بازی خوش‌تر است. در این قسمت، تیر و  کمان به یکی از سلاح‌های اصلی و دائمی شما تبدیل شده است و در هر لحظه  می‌توانید از آن استفاده کنید. البته متاسفانه تیر و کمان‌ها این قدرت را  ندارند که تنها با یک تیر دشمنان را نابود کنند. حتی اگر به سر آن‌ها تیری  پرتاب کنید، باز هم این احتمال وجود دارد که آن‌ها زنده بمانند. البته برای  مواقعی که تصمیم می‌گیرید مخفی‌کاری انجام دهید، استفاده از تیر و کمان  منطقی‌تر است و می‌توانید از آن نهایت بهره را ببرید. اما تغییرات گیم‌پلی  تنها به مبارزات و استفاده از سلاح‌ها ختم نمی‌شود. تا پیش از این دید  مخصوص Eagle Vision فرم و روندی یکسان داشت و با استفاده از آن می‌توانستیم  کارهایی از قبیل شناسایی دشمنان را انجام دهیم. اما در این قسمت، این  قابلیت کاملا تغییر کرده و کارهای بیشتری نیز می‌توان در کنار آن انجام  داد. بایک یک عقاب دست‌آموز به نام سِنو دارد که این عقاب در حقیقت همان  حکم Eagle Vision را دارد. با فراخوانی سنو، می‌توانید کنترل او را به دست  بگیرید و پرواز کنید. سنو می‌تواند محیط اطراف را به‌خوبی بررسی می‌کند و  ویژگی‌های آن را نشان دهد.اما  شاید مهم‌ترین موضوعی که در مورد Origins بتوان بیان کرد، گرافیک و ستینگ  آن است. فرانسوی‌ها این‌بار ما را به یکی از نقاط ناب تاریخ یعنی مصر  باستان برده‌اند. مصر باستانی که به زیبا‌ترین شکل ممکن در بازی طراحی شده  است. نقشه‌ی خیلی پهناور این قسمت، شامل هر جزئیاتی که فکرش را کنید هست.  ابتدا لازم می‌دانم در رابطه با کلمه‌ی خیلی پهناور توضیح دهم. نقشه‌ی  Origins واقعا پهناور است! شهرها و جاذبه‌های مختلف مصر در نقشه بازی  گنجانده شده و به لطف آب و هوای پویای بازی، در هر نقطه از این نقشه ممکن  است شاهد وضعیت آب و هوایی متفاوتی باشید. لازم است ذکر کنیم، شتر نیز به  لیست حیواناتی که می‌توانید از آن‌ها برای رفت و آمد استفاده کنید اضافه  شده و حضور این حیوان به خاطر شرایط اقلیمی مصر، تنوع جالبی به بازی بخشیده  است. علاوه بر این مسائل ساختار گرافیکی کاراکترها، مردم شهر، و شخصیت‌های  اصلی به بهترین شکل صورت گرفته است و رفتارهای طبیعی و عادی را از هر یک  از آن‌ها شاهد هستیم.

مجموعه  اساسینز کرید، فراز و نشیب‌های زیادی پشت سر گذاشته است. فراز و نشیب‌هایی  که باعث شده تا این بازی دیگر عملا آن چیزی نباشد که ما توقعش را داریم.  هر قسمت از مجموعه اساسینز رسما ساز خود را می‌زند و به‌عنوان یک بازی جدا و  مستقل در یک کلام فوق‌العاده است، ولی وقتی آن را به عنوان بخش یا قسمتی  از Assassin’s Creed دوست‌داشتنی نگاه می‌کنیم، شاید آن‌طور که باید به  مذاق ما خوش نیاید. ما طرفدارانی هستیم که با سه گانه‌ی اتزیو زندگی کردیم و  از هر سه قسمت آن لذت بردیم. و یقین داریم همان یوبی‌سافتی که چنان  سه‌گانه‌ی دوست‌داشتنی و قوی‌ای را ساخته می‌تواند دوباره چنین شاهکاری را  رقم بزند. به نظر من، Origins اثر بسیار قابل احترامی است و بعد از مدت‌ها  بالاخره همان چیزی بود که انتظارش را داشتیم. عقاب یوبی‌سافت پرواز طولانی و  خسته‌کننده‌ای داشته و باید دید سرنوشت این عقاب چه خواهد شد. همه‌ی ما  اوج گیری و حتی سقوط چندباره‌ی این عقاب را شاهد بوده‌ایم. باید دید،  طعمه‌ی بعدی عقاب چه کشور، چه تاریخ، و چه موضوعی خواهد بود. آیا بالاخره  این عقاب موفق خواهد شد مثل سال‌های اول پرواز خود، ما را شگفت‌زده کند؟


نقد و بررسی کامل Assassin’s Creed: Origins را می‌توانید در شماره‌ی ۱۲۵ بازی‌نما مطالعه نمایید

Assassin's Creed: Origins

داستان و مشخص شدن سرآغاز اساسین‌ها، موسیقی و صداگذاری، نقشه وسیع و جذاب بازی
برخی مشکلات گرافیکی، تکراری بودن مراحل، ایرادات جزئی در بخش آپگریدها
پلتفرم: PC, PS4, XOne
سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
تاریخ عرضه: ۵ آبان ۱۳۹۶
نسخه‌ی بررسی شده:
سبک: اکشن ماجرایی

حتما بخوانید