spot_img

FIFA Soccer 14 | با اقتدار در صدر جدول

سری FIFA، به ویژه در سال‌های اخیر، یکی از معدود عناوینی است که می‌توان آن را در طول یک سال و حتی تا روز قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدش، بازی کرد و به هیچ وجه خسته نشد. FIFA این طول عمر و دیرپایی را مدیون بخش‌های بسیار سرگرم کننده‌ای نظیر Ultimate Team و Career Mode می‌باشد. در این دو بخش، و به خصوص FUT، این امکان وجود دارد که تا بی‌نهایت فوتبال بازی کنید و با دیگران به رقابت بپردازید.در FIFA 14 سازندگان علاوه بر توجه به سایر عناصر بازی، به این دو بخش کلیدی، که باعث می‌شوند فیفا هر هفته در لیست بازی‌های پرفروش قرار بگیرد، تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند. پیشرفت قابل توجه این دو در کنار ارتقاء یافتن سایر المان‌ها، FIFA 14 را به یکی از بازی‌هایی تبدیل کرده است که نباید آن از دست دهید.

 

 

همانطور که پیشتر در پیش نمایش‌های FIFA 14 خوانده‌اید، بازی به طور کلی به نسخه‌ی قبلی شباهت‌هایی دارد و حال و هوای حاکم بر آن، مانند FIFA 13 می‌باشد. البته این شباهت، چیز بدی نیست و بر عکس، تمام ویژگی‌های خوب نسخه‌های در آن قبلی حفظ شده است. نکته‌ای که ارزش فیفا 14 را بالا می‌برد و آن را به یک عنوان مستقل تبدیل می‌کند، در تفاوت‌های جزئی اما قابل تشخیصش می‌باشد.

از منوی بازی شروع می‌کنیم. تغییر در این بخش باعث شده است که دسترسی شما به همه‌ی مدها با سرعت بیشتری صورت بگیرد و قابلیت دسترسی به آن‌ها بسیار آسانتر شود. واقعا تغییر بسیار کوچکی است اما تاثیر زیادی روی راحتی کار شما گذاشته است. صحنه‌های قبل از شروع بازی هم تغییرات مختصری داشته است که آن را به یک پخش تلویزیونی واقعی، نزدیک‌تر کرده است. صحبت‌های گزارشگران نیز مانند مورد قبلی می‌باشد.

تغییرات دیگر FIFA 14، با اینکه به این کوچکی نیستند، اما مانند سال‌های گذشته، انقلابی و بسیار پیشرو نیز نمی‌باشند. سازندگان با درکی بسیار دقیق از خواسته‌های طرفداران، ویژگی‌هایی را افزوده‌اند که علاوه بر جذاب‌تر کردن گیم‌پلی آن را یک قدم به  واقع گرایی نیز نزدیک‌تر کرده‌ است.

چشم گیرترین تغییر در فیزیک بازیکنان و فیزیک توپ به چشم می‌خورد. حرکات بازیکنان تماما از قوانین فیزیکی پیروی می‌کنند و بر خلاف نسخه‌های قبلی، اکنون برای دویدن، تغییر مسیر در حین سرعت، پریدن، شوت زدن و به طور کلی همه‌ی کارهایی که در طول یک مسابقه انجام می‌دهند، از بدن خود استفاده می‌کنند. برای مثال، تفاوت بین یک بازیکن سرعتی و یک مدافع مستحکم، به راحتی حس می‌شود؛ بازیکن پر سرعت، چابکی بیشتری دارد و هنگام استارت زدن، زودتر به نهایت سرعت خود می‌رسد، اما بازیکن قدرتی‌تر، سرعت کمتری دارد و در عوض می‌تواند با یک تنه توپ و موقعیت را از آن خود کند. دریبل زدن سطح بالایی از واقع گرایی دارد و تغییر کنترل بازی، اجرای حرکات نمایشی را آسانتر کرده است.

پیشرفت در فیزیک توپ، به همراه ارتقاء فیزیک کلی، در بخش‌های دیگر هم تاثیر خود را نشان می‌دهند. کنترل شما روی پاس دادن بیشتر شده است، هر چند هنوز این بخش جای کار دارد، و می‌توانید نوع پاس خود را دقیقا مشخص کنید. می‌توانید ارتفاع توپ را زیاد کنید و یا بر سرعتش بیفزایید. از طرف دیگرشوت زدن نیز پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته است. برای اولین بار در سری FIFA، چندین مدل شوت زنی در بازی قرار گرفته است که قدرت، سرعت، دقت و ارتفاع هر کدام به شرایط شوت زدن بازیکن و سرعت و قدرت توپ دریافتی، بستگی دارد. شوت‌های بیرون پا با کاتی خاص حرکت می‌کنند و شوت‌های بقل پا، ظرافت بالایی دارد. خوشبختانه در FIFA 14 دیگر شاهد شوت‌های عجیب و غریب نخواهیم بود و برای هر شوتی که زده می‌شود، یک توجیه منطقی وجود دارد. حرکت توپ در هنگام شوت زدن و پاس دادن نیز بسیار طبیعی است و شناسایی توپی که با قدرت زده شده، با توپی که قدرت کمتری دارد، کاملا امکان پذیر می‌باشد.

 

یکی از موارد دیگر FIFA 14 که پیشرفت فیزیکی در آن تاثیر داشته است، سرعت و روند یک مسابقه می‌باشد. سرعت کلی بازی، کمتر از قبل شده و فضاهایی که در اختیار شما گذاشته می‌شود، بیش از گذشته می‌باشد. با این وجود، می‌توانید ریتم یک مسابقه را به دلخواه و با توجه به شرایط بازی، کنترل کنید. مثلا اگر بازی را برده‌اید، کند کردن ریتم، امری منطقی است و بالعکس، اگر عقب هستید می‌توانید به راحتی سرعت پیشروی خود در زمین را بیشتر کنید.

 

تغییر بارز دیگر، در هوش مصنوعی به چشم می‌خورد. هوش مصنوعی هم‌تیمی‌ها و رقبا، پیشرفت چشمگیری داشته است. یاران هم دسته، در فضاهای خالی بسیار خوب حرکت می‌کنند و مهاجمین در طول بازی خط دفاعی را تحت فشار قرار می‌دهند. از طرف دیگر در زمان دفاع کردن، هافبک‌ها و بعضا مهاجمین، به خوبی به عقب می‌آیند و از خط دفاعی محافظت می‌کنند. به طور کلی، در هنگام حمله، مدافعین خط حمله را ساپورت می‌کنند و در هنگام دفاع، مهاجمین خط دفاعی را پشتیبانی می‌کنند. البته بخش دفاعی هنوز جای کار دارد و می‌توان آن را بهتر کرد، مثلا یکی از مواردی که در هر مسابقه حداقل یکی دوبار می‌بینید، دور کردن توپ با حرکت قیچی برگردان می‌باشد که واقعا امر عجیبی است. عکس العمل‌های دروازبانان که در نسخه‌های قبلی بهبود یافته بود، در این نسخه هم بهتر شده است و واقعا ایراد خاصی در حرکات آن‌ها دیده نمی‌شود.

اکنون که با گیم‌پلی تا حدودی آشنا شده‌ایم، بهتر است به Career Mode بپردازیم. اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، این است که می‌توانید فصل نقل و انتقالات تابستانی ابتدایی را غیر فعال کنید تا ترکیب کنونی و واقعی هر تیم حفظ شود که به نظر بنده تغییر واقعا به جا و مورد نیازی می‌باشد. رابط کاربری و منوهای این بخش نیز تغییرات عمده‌ای داشته است که به آن‌ها می‌پردازیم. بزرگترین تغییر در سیستم جستوجوی بازیکنان رخ داده است. شما شش استعدادیاب دارید که می‌توانید به آن‌ها ماموریت‌های مختلفی دهید. در این بخش جدید، می‌توانید ویژگی‌های بازیکنی که تیمتان به آن نیاز دارد را با جزئیات دقیقی مشخص کنید و سپس استعدادیاب خود را به منطقه‌ی خاصی در جهان بفرستید. در صورتی که بازیکن مورد نظر خود را یافتید، می‌توانید او را بیشتر مورد بررسی و تحلیل قرار دهید تا توانایی‌های او دقیق‌تر و بهتر مشخص شود. علاوه بر این‌ها، سیستم چیدمان تیم‌، بخش جوانان، سیستم نامه‌رسانی و به طور کلی همه‌ی بخش‌های موجود در Career Mode، تغییری در جهت بهتر و آسان‌تر شدن تجربه‌ی شما داشته‌اند.

 

پیشرفت و فرمی که هر بازیکن دارد، با هر بازی تغییر می‌کند. یک مسابقه‌ی خوب، روحیه و توانایی بازیکن را بالا می‌برد و در عوض یک مسابقه‌ی بد، تاثیر مخالفی دارد. درجه‌ی سختی کلی مسابقات، حتی در حالت Legendary نیز بسیار معقول‌تر شده است و مثلا اگر با یک تیم ضعیف بازی می‌کنید، کار شما آسان‌تر است و بازی با یک تیم قوی، سختی‌ها و مشکلات فراوانی برای شما خواهد داشت.

 

بخش Ultimate Team نیز تغییرات مختصری داشته است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Chemistry Styles اشاره کرد. این ویژگی جدید، عناصر RPG مانندی را وارد بازی می‌کند و دست شما را برای مشخص کردن نوع و شیوه‌ی بازی هر بازیکن، بسیار بازتر می‌کند. می‌توانید هر بازیکن را در کلاس خاصی وارد کنید، مثلا کلاس ” هنرمند ” توانایی بازیکن در پاس دادن و دریبلینگ را بیشتر می‌کند و کلاس “نگهبان” قابلیت‌های تدافعی و سر زدن بازیکن را افزایش می‌دهد. تغییر بسیار جالبی است که تجربه‌ی FUT را بهتر از قبل می‌کند و شما را ساعت‌ها سرگرم می‌نماید.

 

از نظر انیمیشن، FIFA 14 تغییرات بسیار خوبی داشته است که این تغییرات در همه‌ی بخش‌های گیم‌پلی، مانند شوت زدن، دریبل کردن، پاس دادن، دویدن و … تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، گرافیک بازی تغییر خاصی  نداشته و فقط طراحی چهره‌ی بازیکنان بهتر شده است. طراحی ورزشگاه‌ها و تماشاگران نیز اندکی بهبود یافته است. البته دلیل این عدم تغییر، نسخه‌ی نسل بعد بازی است که با موتور Ignite ساخته می‌شود و قرار است گرافیک بسیار بهتری از نسخه‌های نسل قبل داشته باشد. موسیقی بازی نیز مانند نسخه‌های گذشته راضی کننده می‌باشد و مدتی را که در منوهای بازی می‌گذرانید، برای شما سرگرم کننده‌تر می‌نماید.

 

در یک نگاه کلی، FIFA 14 نقطه‌ی عطفی در مسیر پیشرفت سری فیفا محسوب نمی‌شود و این بازی دارای نوآوری‌های چشم گیری نمی‌باشد. اما این به آن معنی نیست که FIFA 14 بازی خوبی نیست و برعکس، FIFA 14 سرگرم کننده‌ترین و بهترین بازی فوتبالی است که تا به حال عرضه شده است. سازندگان با اینکه درگیر نسخه‌ی نسل بعد بوده‌اند، نسخه‌ی نسل حاضر را از یاد نبرده‌اند و تغییرات مناسبی ایجاد کرده‌اند که بازی را سرگرم کننده‌تر و واقعی‌تر کرده است. از نظر گیم‌پلی، بخش‌های موجود و شیوه‌ی ارائه،  FIFA 14 رقیب اصلی خود یعنی PES 2014 را شکست می‌دهد و می‌تواند یک سال تمام شما را سرگرم نماید.

[rate] 

حتما بخوانید