spot_img

پیش نمایش بازی Payday 2 | لذت دزدی

آیا تا به حال تجربه دزدی از بانک را با تمام جزئیات تجربه کنید ؟ تعداد بازی هایی که با این موضوع ساخته شدند بسیار کم است و کمتر گیمری پیدا می شود که بخواهد چنین سناریویی را تجربه کند. اما در بازی Payday نگاهی ویژه به این موضوع وجود دارد و با معرفی دومین نسخه، سازندگان بازی واقعا تجربه دزدی واقعی را برای گیمرها به ارمغان آورده‌اند.
Payday 2 در واقع یک بازی آرکید است که توسط استدیو OverKill Software ساخته شده و از زاویه اول شخص به ماجراهای دزدی از بانک‌ها و مغازه‌های مختلف می‌پردازد. نسخه اول یعنی Payday : The Heist نیز یک بازی آرکید بود و موفقیت زیادی کسب کرد. سازنده با درس گرفتن از اشتباهات و کاستی‌های نسخه قبلی و همراهی استدیوی نوپای ۵۰۵ Games توانسته P2 را به یک بازی تبدیل کند که ارزش بسیار بیشتری از یک عنوان آرکید دارد و آقای David Goldfarb که کارگردان نسخه دوم است در این مورد می‌گوید : “بازی Payday 2 برای انتشار روی PSN یا XBL بسیار بزرگ است.”
P2 رشته‌ای از سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها، جواهرفروشی‌ها و … را برای گیمر شبیه سازی خواهد کرد. در این بازی تمرکز گیمر روی دزدی کردن است و باید بتواند به همراه ۴ نفری که او را همراهی می‌کنند، از طریق راه‌های موجود، سرقت موفقیت آمیزی را انجام دهد. اولین چیزی که در نسخه جدید به چشم می‌خورد، افزایش قابل توجه تعداد ماموریت‌ها و قابلیت‌ها است. در نسخه اول تعداد ماموریت‌ها تنها به ۶ عدد می‌رسید. البته ۲ عدد بسته قابل دانلود (DLC) نیز برای آن منتشر شد. در P2 تعداد ۳۰ ماموریت متنوع وجود خواهد داشت که گیمر می‌تواند آن ها را تجربه کند و این جهش بزرگی نسبت به نسخه قبل است. قابلیت‌های متنوع جدیدی نیز به بازی اضافه شده است که در ادامه به تک تک آن‌ها اشاره می شود.

اول از همه سیستم Crime Net به گیمر معرفی خواهد شد. سیستمی که باتوجه به عملکرد گیمر، مراحل جدید و مرتبطی را پیش روی وی می‌گذارد. در این نسخه بعضی مراحل بازی با یکدیگر در ارتباط هستند و کارهایی که گیمر در یک مرحله انجام می‌دهد، در بعدی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
ابتدای هر مرحله با نقشه ریزی و بررسی محل شروع می‌شود. گیمر می‌تواند نقشه بلوپرینت محل سرقت را ببیند و ابزار و وسایل را خریداری و بوسیله رابط‌ها در محل جاسازی کند. مثلا اگر گیمر به هنگام دزدی با مشکل یا پلیس روبرو شود، برای دفاع کردن از خودش به مهمات نیاز خواهد داشت. برای تامین مهمات می‌تواند آن را قبل از شروع دزدی بخرد و در محل جایگذاری کند تا به هنگام خطر از آن استفاده شود. بعد از ثابت شدن نقشه، وقت خرید اسلحه، تجهیزات و … می‌شود. بسته به نوع محل و آیتم مورد سرقت، انواع اشیا و وسیله‌های مختلف قابل استفاده و خرید هستند. در یکی از دموهایی که در جریان E3 نشان داده شد، ماموریت گیمر این بود که به یک بانک دستبرد بزند و خزانه آن مجهز به دربی مخصوص بود. گیمر می‌بایست یک دریل حرارتی می‌خرید تا بتواند آن درب را باز کند. یا مثلا باید تخته الوار می‌خرید تا به هنگام سررسیدن پلیس، آن ها را روی پنجره‌ها بکوبد و در مقابل گلوله‌هایشان مصون باشد. تنوع آیتم‌ها و کارهایی که می توان با آن‌ها انجام داد واقعا بالاست و این موضوع جذابیت بازی را دوچندان می‌کند.
البته به هنگام حمله، گیمر می‌تواند از دوراه کاملا متضاد عمل کند. اول این که بدون سروصدا و به روش مخفی‌کاری وارد محل شود و بعد از انجام دادن کار خود پابه فرار بگذارد. گزینه دوم حمله مسلحانه است و به محض این که گیمر تصمیم بگیرد ماسک خود را به روی صورتش بکشد، اسلحه‌ها از جیب‌ها بیرون می‌آیند و اینجاست که پای پلیس به محل باز می‌شود.
بعد از هربار موفقیت در سرقت، از پولی که بدست می آید گیمر می تواند اسلحه یا ماسک جدید بخرد یا آن‌ها را آپگرید کند. تعداد آپگریدهای بازی بسیار زیاد است. برای اسلحه‌ها انواع و اقسام آیتم‌های مختلف از جمله گریپ و صداخفه‌کن گرفته تا خشاب و … وجود دارد. همچنین ماسک مخصوص سرقت نیز به شدت قابل تغییر است و حس خوبی را القا می‌کند. در نهایت تلاش سازنده از بوجود آوردن تعداد زیاد آیتم‌ها این بوده که به گیمر بفهماند، کار او برای دزدی و پول درآوردن واقعا ثمره داشته و بیهوده این‌کار را انجام نمی دهد.  

گیم‌پلی بازی از هر جهت پیشرفت بسیار زیادی داشته است. از گان‌پلی و مکانیزم‌های معمولی گرفته تا هوش مصنوعی و دیگر ابعاد، P2 برتری محسوسی نسبت به بازی قبلی دارد. گان‌پلی بازی واقعا متحول شده و سازنده تاکید فراوانی روی این بخش داشته بطوری‌که حتی با دیدن دمو به نظر می‌آید که به نرمی و روانی عنوانی مثل CoD است. توجه به وزن اسلحه و لگد آن به هنگام شلیک، در نسخه اول وجود نداشت اما حضورش در این نسخه باعث می‌شود که وقتی گیمر شلیک می‌کند، حس خوبی داشته باشد. تنها چیزی که در مورد این بازی، با بازی‌های اول شخص روز صدق نمی‌کند، سیستم سلامتی گیمر است که به روش سنتی ساخته شده و گیمر می‌تواند مقدار خاصی ضربه تحمل کند و در واقع یک نوار سلامتی در بازی وجود خواهد داشت. انیمیشن‌های مربوط به گان‌پلی که در نسخه قبلی حضور چندانی نداشتند، در این نسخه بسیار پررنگ‌اند و با این اوصاف می‌توان حساب ویژه‌ای روی گان‌پلی باز کرد. قسمت دیگری که سازنده تاکید بسیاری روی آن داشته، مکانیزم‌های معمولی مثل راه رفتن یا وزن افراد به هنگام حمل بار یا اسلحه است. همانطور که می‌دانید، هنگامیکه دزدان به یک بانک دستبرد می‌زنند و قصد دارند که پول یا طلا را از محل خارج کنند، آن را داخل یک ساک و روی دوش‌هایشان حمل می‌کنند که این امر باعث اضافه‌شدن وزن زیادی به حمل کننده می‌شود و در نتیجه سرعت راه رفتن او کاهش می‌یابد. در P2 این امر دقیقا رعایت شده است و وقتی گیمر در حال حمل ساک سنگین یا جنازه و … است، نمی‌تواند بدود یا بپرد. غیر بحث واقعی جلوه کردن، این موضوع باعث می‌شود که گیمر در انتهای مراحل با چالش بیشتری روبرو شود و بازی لذت بخش‌تر به نظر بیاید.
برخلاف نسخه قبلی، در P2 تمرکز بسیاری بیشتری روی مخفی‌کاری وجود دارد و در واقعیت نیز یکی از اصول دزدی موفق، مخفی‌کاری است. در طول بازی اگر کسی گیمر را با ماسک دزدی و اسلحه ببیند، به او مشکوک شده و درصورت اطمینان پیدا کردن از حضورش به مقابله خواهد پرداخت اما اگر گیمر بتواند بدون سروصدا او را تسلیم و روی زمین بخواباند، مشکل رفع و از حضور پلیس نیز جلوگیری می‌شود. در بازی یک دستور مخصوص برای این کار وجود دارد و گیمر می‌تواند همین فرمان را داد بزند و شخص مورد نظرش را روی زمین خوابانده و دست و پایش را ببندد.  

هوش مصنوعی بازی تنوع زیادی پیدا کرده و این بار پلیس‌ها با هوش قابل قبول و تعداد زیاد حمله‌ور می‌شود. اگر در طول ماموریت پلیس متوجه حضور گیمر بشود، به او حمله خواهد کرد و هرچند دقیقه تعداد و قدرت پلیس‌ها بیشتر می‌شود بدین معنی که هرچه گیمر بیشتر صبر کند، بازی سخت‌تر خواهد شد. درست مثل GTA که گیمر هرچه بیشتر خلاف می‌کرد، درجه سختی پلیس نیز بالاتر می‌رفت. ابتدا پلیس محلی، بعد تیم SWAT و بعد آن هلیکوپتر و … به میدان خواهند آمد و سعی می‌کنند که مانع خروج گیمر از محل بشوند. یکی از ویژگی‌های خوب این نسخه، حمله‌های سورپرایز کننده هوش مصنوعی است. در دموی نشان داده شده، پلیس اول با اسلحه حمله می‌کرد. کم کم گاز اشک آور به میان آمد و یکدفعه صدای هلیکوپتر شنیده می‌شد که روی سقف بانک، نیرو پیاده می‌کرد!
با بیان ویژگی‌های جدید این نسخه، شاید بهترین حالت تجربه P2، قسمت آنلاین آن باشد که گیمرها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با کمک هم مراحل را پشت سربگذارند. بازی آنلاین در حالت Co-Op برای این نسخه تایید شده است و باتوجه به تنوع زیاد و همکاری تیمی، این بخش می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. در کل بخش گیم پلی بهبود فراوانی داشته و اگر مشکلات کوچک و باگ‌هایش رفع شود می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد.
گرافیک بازی P2 بسیار فراتر از یک عنوان آرکید است ولی از تکنولوژی‌های ساده‌ای استفاده می‌کند و اصولا انتظار جلوه‌های بصری پیشرفته از این بازی واقعا احمقانه است. اما این بازی از لحاظ گرافیکی خوب عمل کرده و جزئیات اسلحه‌ها و محیط بسیار بالاست. موتور گرافیکی بازی، Diesel 2.0 نام دارد که توسط استدیو بازیسازی GRIN ساخته شد و تا به حال عناوینی مانند Ghost Recon: AW1&2 ، Wanted و چند عنوان دیگر از آن استفاده کرده‌اند. اما برای P2، نسخه بهبود یافته آن استفاده شده است. در کل بخش گرافیکی قابل قبول است اما سایه‌زنی و نورپردازی جای کار بسیار بیشتری دارد. در دموهای نشان داده شده برخی افکت‌ها مثل خون، آتش یا شکستن شیشه‌ها بسیار قدیمی به نظر می‌رسند و چیزی تحت عنوان فیزیک در بازی گنجانده نشده است اما باید بیاد داشت که انتظار بیشتری از یک عنوان آرکید نمی رود. بحث درمورد صداگذاری و موسیقی بازی نیز بسیار زود است اما در دموهای نشان داده شده موسیقی‌های امیدوار کننده‌ای پخش می‌شد. همچنین صدای اسلحه‌ها و محیط نیز خیلی بد نبود.
در کل می‌توان Payday 2 را یکی از عناوین Fun رده بندی کرد که به هنگام بازی کردن آن بصورت تک نفره یا با دوستان، لذت زیادی خواهید برد. بعنوان یک بازی آرکید، به عملکرد Payday 2 امیدوار بود و پیشنهاد می‌شود که اگر از تم و رنگ و لعاب بازی خوشتان آمده، حتما به محض انتشار آن را تهیه و تجربه کنید. بازی در اوایل شهریور برای دو کنسول X360 و PS3 و همچنین PC روی شبکه‌های آنلاین برای دانلود منتشر خواهد شد.

حتما بخوانید