نقد و بررسی بازی Journey | به روایت یک رویا

بعضی از عناوین هستند که به کار بردن کلمه‏ی نقد برای بررسی آن‏ها مناسب نیست. عنوانی همچون Journey جزو این دسته قرار می‏گیرد. بازی‏هایی که توسط استودیو‏ی thatgame company تا به حال ساخته شده‏اند همگی سعی کرده بودند از سبکی خاص و نوین استفاده کنند، اما Journey از تمامی آن‏ها مرموز‏تر و راز آلودتر است. پروژه ی ساخت Journey در سال ۲۰۰۹، پس از تکمیل شدن عنوان Flower کلید خورد.

چندی پیش سرانجام این بازی به صورت انحصاری برای کنسول Playstation 3 و همینطور تنها در شبکه ی PSN منتشر شد. Journey توانست در ابتدای انتشار روی این شبکه، سریعاً رکورد به جای مانده از Infamous: FOB را بشکند و عنوان پرفروش‏ترین بازی شبکه‏ی PSN را از آن خود کرده و البته امتیازات درخشانی نیز ار منتقدان دریافت کند.

شخصیت اصلی بازی، انسان، موجودی انسان نما و یا هر چیز دیگر باشد برای مخاطب هیچ تفاوتی نخواهد داشت. این موجود سرخ‏پوش تنها یک هدف دارد؛ هدفی که از ابتدا برای شما مشخص است. او از دور دست ها و درست در وسط بیابانی وسیع و بی‏کران به نقطه‏ای خیره می‏شود. کوهی که در قله‏ی آن چشمه‏ای قرار دارد که حتی با توجه به فاصله ی زیاد، باز هم به راحتی قابل رویت است و هرزگاهی با نیم‏نگاهی که به چشمه‏ی نور می کنید بیشتر از قبل برای رسیدن به آن تلاش خواهید کرد. برای شما مهم نیست که چرا و به چه دلیل باید به آن نقطه رسید، اما هدف شما از قبل تعیین شده است و باید با همراهی موجود سرخ‏پوش هر چه سریعتر به هدف مورد نظر دست پیدا کنید. بهتر است در Journey بدنبال روایت داستانی و همینطور نکات داستانی خاصی نباشید، چون سازندگان بازی حتی یک خط دیالوگ و عامل داستانی دیگری در طی مراحل بازی در نظر نگرفته‏اند. شما فقط یک هدف دارید که آن هم رسیدن به چشمه‏ی نور، همان قله ی نورانی است. اما همین هدف ساده و شاید پیش‏پا افتاده به گونه‏ای در بازی پیاده شده است که نه تنها شما از داستان ایرادی نمی گیرید، بلکه بدون در جو مرموز غرق خواهید شد و سعی می‏کنید هر چه سریع‎‏تر بازی را به اتمام برسانید تا از انتهای این آگاه شوید. لازم به ذکر است که برای به پایان رساندن بازی برای بار اول به سه ساعت زمان نیاز خواهید داشت که نشان از کوتاهی و البته سادگی بازی دارد. داستان بازی ضمن همراه داشتن سادگی ذاتی خود، بسیار درگیر کننده است و شاید تا مدت‏ها پس از اتمام بازی به سرنوشت ماجراجوی سرخ‏پوش سونی فکر کنید.

گیم پلی Journey بسیار خاص و منحصر به فرد است. البته از جهاتی نیز ساده به نظر می‏رسد که جزء معدود نکات منفی بازی نیز محسوب به حساب می‏آید. پازل هایی که در طول مراحل کوتاه Journey باید حل کنید بسیار ساده هستند و دچار هیچ چالش و یا مشکل خاصی برای تکمیل کردن آن‏ها نخواهید شد. اگر بخواهید بازی را برای بار اول و بدون سرکشی به معدود مکان‏های مخفی به اتمام برسانید همانطور که گفته شد تنها به سه ساعت زمان و چه بسا کمتر از آن نیاز خواهید داشت. در بعضی از مراحل بازی، به ویژه مرحله ی صحرای ابتدایی چند آیتم مخفی و همینطور مکان سری وجود دارد که اگر بخواهید بعضی از تروفی های بازی را بدست بیاوید باید به تمامی آن ها سر بزنید.شخصیت اصلی داستان نیز چندان پیچیدگی خاصی برای کنترل کردن ندارد. او تنها نیاز دارد که به وسیله‏ی شما حرکت کند، صدا بزند و یا بعضی مواقع به پرواز در بیاید. در ادامه‏ی مسیر، او صاحب یک روبان بلند می‏شود که می‏تواند با آزاد کردن تکه‏هایی از جنس پارچه، جادوهایی بر روی روبان او نمایان شود که به وسیله ‏ی آن ها بتواند تا مدت محدودی پرواز کند و به سطوح بالاتر برسد. زمانی که او نزدیک به آن تیکه‏های پارچه باشد می تواند با آواز سر دادن به گونه‏ای تقاضای کمک کند و سریعاً آن ها به کمک او می‏آیند و او را به پرواز در می‏آورند. در Journey نمی‏توانید سر‏خود پازل‏ها را حل کنید. همه چیز ترتیب خاص خود را دارد. در یکی از مراحل باید با بازیافت تیکه های بزرگتری از پارچه ها و آزاد کردن آن ها از بند اسارت، پُلی جادویی برای خود دست و پا کنید تا بتوانید به مسیر مورد نظر خود برسید. گیم پلی بازی بسیار نرم و عالی کار شده است. کنترل شخصیت بازی بسیار دلنشین است و هیچوقت از به حرکت درآوردن او خسته نخواهید شد. نوع حرکت او نیز با توجه به موقعیتی که این شخصیت سرخ پوش در آن گرفتار است متفاوت است. گیم پلی بازی به هیچ وجه پیچیده نیست و شاید همین سادگی و صد البته کنترل فوق العاده نرم شخصیت اصلی باعث شده گیم پلی را تکمیل کننده ی سایر بخش های بازی بدانیم.
در سالی که گذشت شن های Uncharted 3 زبان‏زد خاص و عام شد. شاید دیگر فکر نمی‏کردیم صحرایی سوزان تر از “ربع الخالی” ببینیم، اما سازندگان Journey یک بارِ دیگر کاری کردند دوباره زبانمان به تعریف از صحرا و شن هایش باز شود. اگر صحرای دنیای مرموز Journey بهتر از صحرای “ربع الخالی” نباشد، چیزی نیز از آن کم ندارد. با حرکت دادن شخصیت بازی، موج بسیار زیبایی بر روی شن‏ها ایجاد می شود که زیر نور آفتاب سوزان بیشتر از هر زمان دیگری خودنمایی می کنند. همین موضوع بار دیگر در مرحله‏ی پایانی بازی که در کوهستانی سرد و برفی است تکرار می شود. همانطور که گفته شد نورپردازی بازی فوق العاده است و هر جا که نیاز بوده، از قدرت نورپردازی انجین استفاده شده است. گرافیک هنری بازی در یک کلام فوق العاده است. اگر بخواهیم ساده‏تر گرافیک هنری بازی را توصیف کنیم باید بگوییم سازندگان از تکنولوژی که در اختیار داشته اند مانند یک بوم نقاشی استفاده کرده‏اند و هر چه از لحاظ هنری در چنته داشته، روی این بوم پیاده کرده‏اند. بازی هیچ نوع دیالوگ و صداکذاری برای شخصیت‏ها ندارد. بهتر بود این مورد در همین ابتدا گفته می‏شد تا بتوان راحت تر در مورد موسیقی بازی صحبت کرد. قدرتی که این شخصیت سرخ پوش می‏گیرد تنها توسط موسیقی و صوتی که می‏شنود گرفته می‏شود. برای ارتباط با پارچه‏های جادویی و یا حتی بیدار کردن بعضی از آن‏ها باید با صدا کردن این کار‏ها انجام بگیرد. موسیقی بازی تنها جزو مهمترین عناصری است که به بازی و حتی مخاطب جان می‏دهد. همیشه شنیده ایم که موسیقی هنر و جزئی جدا ناشدنی از آن است، اما Journey یک بارِ دیگر به طرز فوق العاده شگفت آوری این موضوع را به اثبات رساند. حتی اگر علاقه ی خاصی به دنیای مرموز Journey نداشته باشید با توجه موسیقی فوق العاده‏ای که دارد می تواند شما را به حد کمال و لذت برساند. در کل موسیقی بازی در کلمه‏‏ی محشر خلاصه می‏شود.

اگر در هنگام بازی کردن به اینترنت و PSN متصل باشید، می‏توانید سایر بازی کننده‏ها و یا به اصطلاح ماجراجویان دیگر را نیز ملاقات کنید. تصور نکنید فقط می توانید آن‏ها را در این جهان مشاهده کنید، بلکه تعامل با این شخصیت ها می تواند به همکاری و انجام دادن ساده‏تر پازل ها منجر شود. نوع همکاری در co op بازی بسیار جالب است و مطمئن باشید انجام دادن پازل‏ها با کمک دیگران بسیار جالب‏تر از آن چیزی است که تصور می کنید. به هیچ وجه در هنگام بازی کردن Journey آنلاین بودن را فراموش نکنید و برای یک بار هم که شده سعی کنید پازل‏ها را با کمک سایرین انجام دهید تا طعم واقعی بخش آنلاین بازی را بچشید. از یک بازی چه میخواهید؟ گرافیک هنری فوق العاده، موسیقی گوش‏نواز و یا حل کردن پازل های جالب؟ Journey عنوانی است مرموز که تمامی آن ها را به طور کامل در اختیار دارد. Journey عنوانی عجیب و مرموز است که نه تنها خود شما، بلکه روحتان را نیز به یک سفر طولانی دعوت می کند.
[toc-rate]

پلتفرم:
سازنده:
ناشر:
تاریخ عرضه:
نسخه‌ی بررسی شده:
سبک:

حتما بخوانید