نقد و بررسی بازی Minecraft | شاهکار مکعبی

چگونه باید بازی هایی مثل ‏Tetris‏ را نقد کرد؟ مسلما باید گفت گیم پلی پازلی آن خلاقانه و اعتیاد آور است و ‏موزیک آن جو خوبی را ایجاد می کند. البته در حال حاضر نسخه های مختلفی از آن عرضه شده که ‏Tetris‏ را از ‏این دو فاکتور فراتر می برد؛ اما نکته مهم اینجاست که بدون آن دو، بازی تقریبا ارزشی ندارد و غیرممکن است ‏که بتوان آن ها را از ‏Tetris‏ جدا کرد.

بازی ‏Minercraft‏ شاید مثل ‏Tetris‏ معروف نباشد، اما با چند فاکتور ‏کوچک و ساده توانسته بیش از یک بازی باشد و خلاقیت را بی نهایت بالا ببرد.‏ تا به حال ‏Minercraft‏ حدود ۵ میلیون بار فروش رفته است، بدون اینکه تیم ناشر یا ‏ساپورت مالی داشته باشد. این بازی نمونه کاملی از خلاقیت ناب و لذت و سرگرمی است. سازنده بازی، آقای ‏Markus Persson‏ حالا دیگر به یکی از معروف ترین شخصیت ها تبدیل شده است. بلافاصله بعد از عرضه ‏بازی توجه همه ی مجله ها و سایت ها به ‏Minercraft‏ جلب شد. ده ها سایت راهنمایی این بازی راه اندازی شد، ‏هزاران تورنومنت آنلاین برگزار شد و این بازی رسما به یکی از محبوب ترین های تاریخ‏ تبدیل شد که ‏بدون ناشر بود. در حال حاضر بیشتر از ۲۲ میلیون نفر در سراسر دنیا مشغول انجام این بازی هستند. در وبسایت ‏های اشتراک ویدئو، آنقدر فیلم از این بازی موجود است که می توانید تا هفته ها تماشایشان کنید. خلاصه این که ‏Minercraft‏ مانند بسیاری از بازی های دیگر رشد بسیار سریعی داشته است و در هر لحظه طرفداران بیشتری ‏پیدا می کند. اما واقعا این بازی چیست؟ چه چیزی باعث محوبیت ‏Minercraft‏ می شود؟‏ در اصل، سبک این بازی ‏SandBox‏ است. به این معنی که گیمر آزاد است در هر جای این بازی به گشت و ‏گذار بپردازد. اما استایل گرافیکی بازی کاملا تاریخ گذشته و مکعبی است. هر چیزی که در دنیای ‏Minercraft‏ ‏وجود داد از اشکال مکعب و مکعب مستطیل درست شده و تکسچرهای بازی تماما مکعبی شکل و در اصطلاح ‏پیکسلی هستند؛ اما این واقعا مهم نیست! مهم این است که در بازی دو قابلیت کلی وجود دارد: تخریب و ساخت.‏

می توان با یک دکمه موس مکعب ها را خراب کرد و با دیگری چیزهای جدید ساخت. در ابتدای بازی گیمر هیچ ‏چیزی با خود ندارد و فقط دست راست مکعب گونه ی شخصیت بازی معلوم است. شما می توانید با همین دست ها ‏یا وسایلی که بعدا می سازید، هرگونه شی داخل بازی را تخریب کنید. بعد از تکمیل شدن تخریب، شی مورد نظر ‏از هم فرو می پاشد و در اکثر مواقع، چیزهایی به جا می گذارد که می توان آن ها را برداشت و در جای دیگر ‏همان مواد و اشیا را ساخت. برای مثال اگر با دست تنه ی درخت را بکنید، می توانید در جای دیگر همان تنه ی ‏درخت را به زمین بگذارید.‏ بازی از سیستم روز و شب بهره می برد. روزها حیوانات اهلی و وحشی دیده می شوند و به هنگام شب موجودات ‏ترسناک و هیولاها؛ برای همین نیاز به ساخت یک سرپناه ضروری به نظر می رسد. پس کل سیستم بازی واضح ‏است : روزها باید ساخت و ساز کرد و به هنگام شب فرار کرد و پنهان شد. اما با چند تکه گل و درخت نمی توان ‏خانه ساخت. اینجاست که عظمت ‏Minercraft‏ مشخص می شود و گیمر باید برای زنده ماندن و پیشرفت و ادامه ‏بازی تلاش کند. البته بازهم این بازی به ساخت یک خانه محدود نمی شود. می توان در آن یک قلعه، یک معدن، ‏یک پل، یک آبشار و هزاران چیز دیگر ساخت که عقل می تواند آن را تصور کند. هزاران نوع شی و ماده از ‏سنگ و چوب گرفته تا شیشه و پشم گوسفند و نخ وجود دارد که می توان با ترکیب آن ها انواع و اقسام سلاح، ‏زره، در و پنجره و … ساخت. مهم نیست که خلاقیت گیمر چقدر است و چگونه سرپناه مورد نظر خود را بنا می ‏کند؛ حتی مهم نیست که اصلا از معماری و ساخت سردرمی آورد یا خیر؛ فقط کافیست کلیک کردن با موس را ‏بداند و همین کافیست.‏ کل بازی از ۳ مد مختلف تشکیل می شود : ‏Survival‏ ، ‏Hardcore‏ و Creative. در بخش ‏Survival، باید بتوانید ‏در مقابل هیولاها بایستید و سرپناه خود را بسازید. فرق کلی ‏Hardcore‏ با ‏Survival‏ این است که اگر در بخش ‏Hardcore‏ کشته شوید، بازی تماما از صفر شروع شده و دنیای قبلی پاک خواهد شد. بخش Creative هم برای این ‏است که دنیاهای جدید و مدنظر خود را بنا کرده و در آن ها به بازی بپردازید. خوشبختانه در ‏Minercraft‏ چیزی ‏به اسم پایان بازی وجود ندارد و خود گیمر باید از بازی خسته یا زده شود که تقریبا بعید به نظر می رسد. در بازی ‏یک سیستم خون و گرسنگی و همچنین لول آپ وجود دارد.

با کشتن حیوانات و هیولاها لول بالا می رود و با ‏سخت زره و به تن کردن آن میزان سلامتی بالا می رود. برای رفع گرسنگی می توان گوشت خام خورد اما برای ‏بهتر شدن، می توان آن را روی اجاق سرخ کرد. برای مبارزه هم می توان از وسایلی مثل شمشیر یا تیروکمان ‏استفاده کرد.‏ در کل این بازی خلاقیت را به بی نهایت می رساند و دست گیمررا در همه ی زمینه ها باز می گذارد؛ در بازی ‏هیچ گونه ماموریت یا کار خاصی وجود ندارد و تمامی کارهایی که برای موفقیت می توانید انجام دهید، انتخابی ‏است. کل بازی برروی Java طراحی شده و MineCraft بغیر از PC و X360 در سیستم های iOS و Android قابل اجراست. معمولا در بیشتر جاهای بازی باگ های مختلفی وجود دارد که اقضای سبک SandBox است؛ بعضی باگ ها کاملا خارج از انتظار هستند اما سازنده ها برای این مشکل هم چاره ای اندیشیده اند. در مواقعی که کنسول جاوا دچار مشکل می شود، خود بازی بصورت اتوماتیک متوقف و در همان لحظه Save می شود. سپس کنسول پیغامی تحت عنوان مشکل جاوا نمایش می دهد و باید بازی را دوباره اجرا کنید. حتی در زمینه باگ و کرش، MineCraft مشکل خاصی ندارد. ممکن است بعضی با دیدن استایل گرافیکی و مکعب های تاریخ گذشته، از این بازی زده شوند. اما نکته مهم اینجاست که بازی آنقدر اعتیاد آور است که پس از مدتی اصلا گرافیک بازی به چشم نخواهد آمد. علاوه بر این می توان Texture Pack های موجود در اینترنت را دانلود و به بازی اضافه کرد تا از یکنواخت بودن دربیاید و بتوان جلوه ظاهری زیباتری به بازی داد. البته این ایراد کاملا وارد است که سازندگان می توانستند مدلینگ بهتری برای بازی بکار ببرند و حداقل اشکال مثلث و دایره را هم در بازی جای بدهند که قدرت پیاده کردن تخیلات به نهایت خود برسد؛ اما بدون آن ها هم گرافیک، در حد یک بازی بدون ناشر که توسط یک تیم چند نفره ساخته شده عالی است.

صداگذاری بازی چیز خاصی ندارد و تنها افکت های صوتی کندن مواد مختلف جلب توجه می کند؛ هرماده در بازی به هنگام کنده شدن صدای خاصی دارد. بعضی مواقع به هنگام غروب آفتاب یا شب هنگام، موزیک کوتاهی هم پخش می شود که کمی به بار هنری و احساسی اضافه کند! در خود بازی دستگاهی برای پخش موزیک وجود دارد که می توانید با قرار دادن دیسک در آن آهنگ گوش بدهید. سازنده آهنگ ها و افکت های صوتی جوانی آلمانی با نام مستعار C418 بوده که تمام موزیک دیسک ها را به تنهایی ساخته است. باید گفت که موزیک بازی برای این سبک و این فضا واقعا فوق العاده است. ‏Minercraft‏ نمونه کاملی از چیزی است که همه از استدیوهای بزرگ بازیسازی انتظار دارند و می ‏خواهند چیزی غیر از کشتار و داستان های جنجالی و اعصاب خردکن را تجربه کنند؛ پیشنهاد می شود حتما یکبار ‏این بازی را امتحان کنید و فریب ظاهر تاریخ گذشته اش را نخورید.

پلتفرم:

سازنده:
ناشر:

تاریخ عرضه:
نسخه‌ی بررسی شده:

سبک:

حتما بخوانید