نقد و بررسی بازی Forza Motorsport 4 | سمفونی جزئیات

سال ۲۰۰۵ یک سال خاص برای دوستداران سبک ریسینگ بود. درست هنگامی که همگان به عناوین ریسینگ مطرح آن روزها چشم دوخته بودند شرکتی تازه کار عنوانی را در سبک ریسینگ برای کنسول Xbox روانه بازار کرد که مورد تحسین بسیاری از منتقدها و دوستداران  این سبک قرار گرفت. این عنوان از ابتدا برای یک رقابت سنگین و نفس گیر برنامه ریزی شده بود و به همین منظور حساسیت بسیار بالایی اخبار و رخدادهای مربوط به آن را احاطه کرده بود. اما با تمام این احوال سر بلند از رقابت بیرون آمد. درست ۲ سال بعد شرکت سازنده که اکنون تجربه بسیار بیشتری بدست آورده بود شماره دوم از بازی خود را برای کنسول نسل بعد مایکروسافت به بازار فرستاد. در آن سال نیز رقبای سر سختی ( حتی دیگر عنوان ریسینگ اختصاصی شرکت مایکروسافت ) منتظر دست و پنجه نرم کردن با این عنوان بودند، اما باز هم شرکت قصه ما پیروز رقابت شد و سر بلند بیرون آمد. در E309 مدیر سازنده بازی خبر ساخت عنوان سوم از این سری را به همه اعلام کرد و صراحتاً گفت که هدف ما از ساخت این بازی ارائه بهترین ریسینگ نسل هفتم کنسولها برای طرفدارانمان است. دیری نپایید که این شخص مورد حمله و انتقادهای پی در پی قرار گرفت طوری که اکثر طرفداران عنوان رقیب این حرف را به چشم یک جوک نگاه کردند. اما همانطوری که سال ۲۰۰۹ به پایان خود نزدیک و نزدیک تر میشد این حقیقت که سازنده این بازی حرفی خلاف واقع نزده است بیشتر نمود پیدا میکرد، تا اینکه این عنوان به بازار عرضه شد و مورد تحسین بسیاری از منتقدها و سایتها قرار گرفت و حتی بعضیهایشان را وادار کرد تا به اشتباهشان اقرار کنند. درست ۲ سال بعد عنوان ۴ـم از این سری محبوب عرضه شد و بار دیگر به همگان نشان داد که موفقیت اتفاقی نیست. این مقاله در مورد نقد نسخه ۴ـم از سری محبوب Forza Motorsport  میباشد. به دنیای Forza خوش آمدید.
شما در این عنوان با یک نمونه بروز شده از Forza 3 طرف هستید و گزینه های زیادی را برای گذران وقت در داخل بازی در اختیار خواهید داشت. از جمله آنها میتوان به گرفتن عکس با تجهیزات عالی، ضبط کردن فیلم های بازی خودتان و ادیت کردن آنها، مشاهده replay ها بعد از یک ریس نفس گیر، رفتن به Store Front ( یا همان Marketplace ) برای خرید اجناس مورد نیاز که میتواند شامل دیزاین های زیبا برای خودرو ها، انجام تیونینگ های هوشمندانه ، خرید عکس و فیلم و . . . ، یا درست کردن Player Card خودتان از میان چند صد انتخاب مختلف و متنوع پیش رو و به رخ کشیدن توانایی ها و مهارتهایتان در انجام بازی، تا درست کردن دیزاینهای مختلف رو رویایی برای خودرو های محبوبتان و انجام انواع تیونینگ و آپگرید و و و و اشاره کرد. این لیست بسیار بلند بالا و وسوسه کننده است. امکان ندارد بعد از گذشت مدت زمانی و پرسه زدن در منوی زیبای بازی به این قسمتها علاقمند نشوید. اما صبر کنید، این لیست هنوز تمام نشده است. Forza 4 هنوز هم قسمتهای متنوع و منحصر بفردی را در درون خود دارد. شما میتوانید به AV رفته و ۲۶ عدد از بهترین و پر طرفدار ترین خودروهای دنیا و، به صورت جزئی، دنیای بازیها را از نزدیک ترین فاصله و واقعی ترین روش ممکن در یک بازی کامپیوتری کاوش کنید. میتوانید دور ماشین مورد علاقه خود راه بروید، روی پاهای خود بنشینید و چرخهای آن را از نزدیک بررسی کنید یا کاپوت آن را بالا زده و شکل و شمایل موتور آن را از نزدیک ببینید و . . . یا اینکه میتوانید در خودرو را باز کرده و بر روی صندلی راننده بنشینید و کلیدها و اهرمهای موجود در کاکپیت را بررسی کنید و حتی میتوانید خودروی مورد علاقه تان را روشن کرده و صدای انجین آن را با بهترین کیفیت بشنوید. اما هنوز یک بخش هیجان انگیز دیگر در AV برای دوستداران سبک ریسینگ باقی مانده است، شما میتوانید نظر جرمی کلارکسون درباره هر کدام از این خودرو ها را جویا شده و نظر یک حرفه ای را بدون هیچگونه تعارف و تملقی در مورد این خودرو ها بشنوید.
اما در بخش Career که با عنوان World Tour نامیده میشود میتوانید به رقابت با حریفان و بالطبع هوش مصنوعی بازی بپردازید. نکته قابل توجه در این بخش این است که بر خلاف ریسینگهای دیگر شما در این بخش میتوانید پس از رسیدن به لول بالاتر ماشین مورد علاقه خود را از میان گزینه های عرضه شده توسط بازی انتخاب کنید. در اوایل کار شما انتخابهای چندان مشکلی پیش رو نخواهید داشت و اغلب با توجه به ظاهر خودروها اقدام به گرفتن آنها میکنید. البته بهتر است بدانید که تمام خودروهای کاندید شده از قدرتهای یکسانی بهره میبرند، اما این قدرتهای یکسان بواسطه آپگریدهایی است که خود بازی برای آنها در نظر گرفته است تا به سطح مورد نظر برسند. پس بهتر است در صورت داشتن اطلاع از چگونگی عملکرد خودروهای کاندید شده صرف نظر از زیبایی، عملکرد خودرو ها را نیز در نظر بگیرید تا خودرویی را انتخاب کنید که در حالت پایه بهتر است. اما نکته جالبتر این است که با هر بار انتخاب شما بازی سمت و سویی جدید را به خود میگیرد. شما در یک تور بزرگ و بین المللی بین پیستهای مختلف سفر میکنید و بسته به خودرویی که انتخاب میکنید مسابقات مختلفی را نیز پیش رو خواهید داشت. اینگونه میتوان گفت که تجربه هیچ دو نفری در ۳۰-۳۵ ساعت اولیه بازی ( صرفاً ساعاتی مد نظر است که در پیست میگذرانید ) مشابه هم نخواهد بود و شما آزادی عمل بسیاری در انتخاب و انجام مسابقات خواهید داشت. بعد از رسیدن به لول ۵۰ این روند متفاوت میشود و شما با هر بار بالاتر رفته لولتان مقداری CR ( که به نوعی همان واحد پول بازی است ) دریافت خواهید کرد که میتوانید با استفاده از آن اقدام به خرید خودروی مورد علاقه خود کنید.
در این شماره شما قادر خواهید بود تا لول ۱۵۰ پیش بروید، درست ۳ برابر عنوان قبلی و در این راه میتوانید میزان علاقه خودتان به شرکت های خودروسازی مختلف را بسنجید. شما با هر بار راندن خودروهای یک شرکت خاص میزانی Affinity را از آن خود خواهید کرد. گرفتن Affinity ها تا لول ۵۰ امکان پذیر میباشد که میتواند به نوعی نشان دهنده میزان علاقه شما به محصولات هر شرکت باشد. در عنوان قبلی چنین سیستمی وجود نداشت و هر خودرویی بصورت منفرد میتوانست تا لول ۵ پیشرفت کرده و در عوض رسیدن به این لول برای گرفتن آپگرید ها و … به شما تخفیفهایی داده میشد. اما از مزایای دیگر Affinity این است که با بالا بردن میزان Affinity یک شرکت خاص میتوانید بصورت کلی روی تمام محصولات آن شرکت و آپگریدهایشان تخفیف بگیرید و حتی میزان تخفیف برای آپگریدها و لوازم جانبی را به ۱۰۰% برسانید ( یعنی هیچ پولی برای خرید آنها پرداخت نمیکنید ! ) و در کنار این مزیت ها به رفقای خود نیز نشان میدهید که طرفدار سر سخت شرکت خاصی هستید و بوقتش از خجالتشان در می آیید.
بخش جدید دیگری که به بازی اضافه شده Rival Mode است. این قسمت از بازی بسیار هوشمندانه طراحی شده. شما میتوانید در حالت آفلاین با دوستانتان رقابتی سالم داشته باشید و با هر بار رکورد گذاری در جریان بازی آنها را دعوت به مبارزه در یک چلنج خاص کنید و یا حتی در حالت آنلاین دست به چنین اقدامی بزنید. در بخش تک نفره هم با بجا گذاشتن رکوردهای مختلف میتوانید از ۰ تا ۴ امتیاز را برای انجام حرکات مختلف دریافت کنید. این حرکتها شامل پیچیدن صحیح، Draft ، Drift و Pass هستند. تعداد حرکتهای کاملی که انجام داده اید را نیز میتوانید در پروفایلتان ( داخل خود بازی ) مشاهده کنید. T10 در واقع این بخش از بازی را در E3 2010 و در تک دمویی که برای نشان دادن آینده Forza و با استفاده از کینکت تدارک دیده بود به نمایش گذاشت. اما از بخت بد آنها NFS:HP نیز از یک سیستم نسبتاً مشابه استفاده میکرد که با نام Autolog شناخته میشد و با زودتر عرضه شدن NFS:HP شاهد این بودیم که برخی ها سیستم Rival Mode در Forza 4 را به Autolog نسبت میدادند. حتی خودسازنده بازی نیز با اشاره به اینکه ایده هایی در مسیرهایی مستقل و مجزا شکل گرفته اند اما سایرین یکی از آنها را تقلیدی از دیگری میدانند، شکوه کرده بود و اشاره من به این موضوع نیز در واقع همدردیی بود با این بازیساز دلسوخته (!) .
 در نهایت میتوان به این نکته اشاره کرد که شما در این قسمت شاهد مسابقات متنوعی خواهید بود. از مسابقه با یک خودرو دیگر در میان ترافیکی از خودروهای ضعیف تر و لایی کشیدن در میان آنها، رد شدن از بین موانع بدون برخورد با آنها در کمترین زمان ممکن و مسابقات ترکیبی در دو کلاس مختلف بصورت همزمان یا مسابقه بولینگ در پیست Top Gear که همگی مسابقاتی جذاب و نفس گیر هستند. مسابقات عادی بین ۸ تا ۱۲ خودرو را شامل خواهند شد که در بخش آنلاین این عدد میتواند به ۱۶ نیز برسد. همچنین شما میتوانید تاریخچه پیستها و شرکتهای خودرو سازی را در هنگام انتخابشان به صورت مختصر مطالعه کنید. برای عکس گرفتن ۶ محیط زیبا بصورت اختصاصی در نظر گرفته شده که میتوانید از آنها برای بررسی خودروی مورد علاقه خود نیز استفاده کنید که با عوض کردن Home space به آنها دسترسی پیدا می کنید. همچنین شایان ذکر است که شما میتوانید Car Club خودتان را به همراه دوستانتان تشکیل داده و یک تیم حرفه ای از طراح ها، راننده ها و تیونر ها و … تشکیل دهید و یا ماشینهای کمیاب را به یکدیگر هدیه کنید و … کلاً از این دست کارهای جالب انجام دهید. در این شماره علاوه بر پیستهای قسمت قبلی ۵ پیست جدید را شاهد هستیم در حالی که سایر پیستهای بازی نیز دستخوش تغییرات ریز و درشتی شده اند و اغلب حس جدید بودن را به شما القا میکنند ( البته پیست نیویورک که در دو شماره قبل حضور داشت و همچنین یکی از طولانی ترین پیست های شماره قبلی از این شماره حذف شده اند ). همچنین میتوانید شاهد حضور ۵۰۰ خودرو از ۸۰ شرکت مختلف خودرو سازی در بازی باشید که رقم بالایی است. اگر احساس میکنید که حوصله ندارید برای خرید یک ماشین گران قیمت ساعتها وقت صرف کنید میتوانید بسته به قیمت خودرو با پرداخت ۱ تا ۱۰$ اقدام به خرید خودروهای مورد علاقه تان در داخل بازی کنید، T10 این قابلیت را با نام Car Tokens معرفی کرده است.
این بند اضافه هم برای افرادی که از Forza 3 سیوهایی داشته اند. شما میتوانید با منتقل کردن سیوهای قدیمیتان علاوه بر گرفتن یک اچیومنت بسته به لول و ماشینهایی که خرید کرده اید تا سقف ۱۶-۱۷ ماشین مشخص از گاراژ قبلیتان را در عنوان جدید بازیابی کنید و یا برچسب هایی را که در عنوان قبلی برای خودروهایتان طراحی کرده اید، به شماره ۴ـم منتقل نمایید.
 شما در بازی دو نوع گیم پلی را میتوانید شاهد باشید. یک نوع آن همان گیم پلی سابق است که در شماره های قبلی نیز دیده بودیم یعنی استفاده از دسته یا فرمانهای متداول برای ۳۶۰ اما نوع دیگر گیم پلی با استفاده از کینکت امکان پذیر شده است. در خصوص گیم پلی بازی میتوان گفت که در حالت عادی بازی گامهای فراوان و مثبتی را نسبت به شماره قبل برداشته است. فیزیک بازی به مراتب بهتر و قوی تر از شماره قبل ظاهر شده است بخصوص فیزیک تایرها که دامنه وسیعی از حالتها را در بر میگیرند. اگر در سر پیچ ها نیروی گریز از مرکز ( یا به عبارت صحیح تر نیروی مرکزگرا ) بیش از حدی به خودرو وارد کنید لاستیکها چسبندگی خود را با آسفالت از دست داده و شما شروع به لغزیدن میکنید. اما اگر گاز مناسبی به به ماشین بدهید شاهد خواهید بود که لاستیکها با جاده قفل میشوند و شما با حداکثر سرعت و ثبات ممکن میتوانید پیچ ها را طی کنید. خصوصیت اول که در بالا اسم بردم در Forza 3 خیلی کم وجود داشت. بخصوص در مسیر های مستقیم که خودرو ها ناپایداری لازم را نداشتند اما در Forza 4 اگر با دادن ۳ فرمان در جهت های مختلف نتوانید ماشین را به وضعیت تعادل باز گردانید کنترل خودروی خود را بکلی از دست خواهید داد. یعنی باید مواظب حرکات و رفتار خود در قبال خودروها باشید، رعایت نکردن این نکات برایتان گران تمام خواهد شد.
در این قسمت بر خلاف شماره قبل شما میتوانید گزینه Rewind را فعال و یا غیر فعال کنید. این نکته موجب میشود که بازی حس جدیدی را بعد از Forza 3 به شما منتقل کند. تجربه یک ریسینگ خشن و نا ملایم با این انتخاب میسر میشود. بخصوص که اگر دمیج را نیز در بالاترین سطح قرار دهید حتی خودرو شما نیز بعد از چپ کردن به حالت اولیه ( روی چهار چرخ ) بر نخواهد گشت، یا به عبارت دیگر حالت auto-rollback غیر فعال خواهد شد. اینگونه شما میتوانید شاهد صحنه ای باشید که در کمتر عنوان ریسینگی توانایی دیدنش را دارید. شما میتوانید حس یأس و ناامیدی را نیز در این بازی تجربه کنید، اما T10 یک انتخاب هوشمندانه دیگر نیز انجام داده است. آنها هوش مصنوعی در بخش World Tour را به صورت شناور طراحی کرده اند. یعنی رقبای شما با توجه به سطح تواناییتان با شما رقابت خواهند کرد و توانایی هایشان متناسب با شما بالاتر رفته یا کاهش می یابد و این امر با توجه به ۲۰ سطح متفاوت هوش مصنوعی که در بازی گنجانده اند میسر میشود ( البته خودروی حریفان نیز قدرتی متناسب با خودرو شما خواهند داشت و مانند قسمتهای قبل نمیتوانید با فاصله نجومی آنها را پشت سر بگذارید ) . در کنار مورد قبل عمده تغییری که در سیستم جدید هوش مصنوعی بازی لحاظ شده این است که حریفان در سر پیچ ها اعتماد بنفس بیشتر یا کمتری پیدا میکنند. یعنی در مسیرهای مستقیم هیچ تفاوت فاحشی را میان سطوح مختلف هوش مصنوعی حریفان خود مشاهده نخواهید کرد بلکه درست زمانی که پای ترمز گرفتن و گاز دادن به موقع در سر پیج ها به میان می آید شما تفاوت ها را احساس میکنید. همین نکته هم باعث میشود که بازی بسیار جذاب تر بنظر آید. میتوانید بارها شاهد خروج حریفانتان از داخل پیست باشید و با خودتان بگویید این فقط من نیستم که اشتباه میکنم، آنها هم با این پیست مشکل دارند (!) اما بهتر است مواظب باشید چون بارها شده بخاطر سرعت بالا و دیر ترمز گرفتن حریفان من نیز با آنها از پیست خارج شوم. این هم تفاوت دیگری است که Forza 4 با سایر ریسینگ ها دارد، من تا کنون عادت کرده بودم از خودروهایی که از من جلوتر هستند برای راندن در جاده کمک بگیرم و اغلب اوقات در چنین شرایطی بهتر نتیجه میگرفتم اما Forza 4 این عادت من را از بین برد و به من یاد داد که حواسم به پیچ های خود جاده باشد نه تغییرات سرعت خودروهای پیش رو. اما در بخش های دیگر شما میتوانید شاهد ۴ درجه متفاوت برای هوش مصنوعی باشید. این همان چیزی بود که نبودش را در نقد Forza 3 به عنوان یک ایراد مطرح کرده بودم و خوشبختانه T10 این ایراد را رفع کرده است و میتوانیم لذت بیشتری از بازی ببریم.
تغییرات ریز و درشت دیگری نیز در بازی گنجانده شده اند، سیستم تعلیق بازسازی شده و دست اندازها را بخوبی به داخل خودرو منتقل میکند و در مواقعی که دست اندازها به قدری ریز هستند که نمیتوانند موجب ایجاد ویبره بر روی دسته ها شوند انیمیشن های دوربین بازی به کمک بازیساز می آید تا بتواند حس سرعت و ناپایداری را به بازیباز القا کند. نکته جالب توجه دیگر این است که T10 به نوعی پیستهایش را دارای یک هویت مستقل کرده است، بگونه ای که مسابقات خاص را در پیست های خاص انجام میدهید و این باعث میشود حس جدیدی را هنگام انجام بازی داشته باشید. برای مثال مسابقات دو نفره را اغلب در پیستهایی پر پیچ و خم تجربه میکنید که بهترین گزینه برای این نوع مسابقات و سبقت گرفتن در ترافیک است. یا مسابقات دو نوبته در پیستهایی که بیشتر رسمی هستند صورت میگیرند و … . به لطف طراحی جدیدی که برای تایرها در نظر گرفته اند ( این امر با کمک Pirelli عملی شده است ) شما میتوانید در هر مسابقه ای مهارت خود در drift کشیدن را به چالش بکشید آنهم بدون احساس هیچگونه کمبودی.
در قسمت Free Play شما میتوانید به سه بخش Quick Race ، Split Screen و Hot Lap دسترسی داشته باشید. در بخش اول میتوانید مسابقاتی با هوش مصنوعی موجود در بازی داشته باشید و مهارت خودتان را بواسطه سطوح مختلف AI در بازی بسنجید و یا خودرو دلخواهتان را تست کنید. قسمت Split Screen این اجازه را به شما میدهد که با دوستانتان به رقابت بپردازید آن هم با تعیین کردن شرایط و خصوصیات بازی و در قسمت Hot Lap نیز میتوانید به رکورد گذاری با یک خودروی خاص در پیستی خاص بپردازید که برای بخش RM بسیار مناسب است و یا حتی میتوانید در این قسمت اقدام به گرفتن عکس و ساخت فیلم هم بکنید. اما جالب توجه ترین نکته جدید در این سه بخش این است که اینبار شما میتوانید از نمای داخل کاکپیت در بخش Split Screen نیز استفاده کنید که به جذابیت بازی می افزاید. در این حالت نمای دوربین داخل کابین بازی شبیه به Forza 3 به نظر میرسد.
 اما همانطور که گفتیم بازی از قابلیت های کینکت نیز بهره میبرد. شما میتوانید با نگه داشتن دستهایتان در حالت ۸ و ۱۰ و گرفتن فرمان فرضی در هوا به رانندگی بپردازید. اما در این حالت شما کنترل گاز و ترمز را نخواهید داشت ( و یا دستکاری در Assist های بازی را ) بلکه فقط میتوانید فرمان بدهید که همین هم با کینکت کاری سخت است و اتخاذ چنین رویکردی از سوی T10 کاملاً قابل درک است. اما در حالت رانندگی عادی شما میتوانید از کینکت برای هدترکینگ استفاده کنید. به جرأت میتوان گفت که کینکت وسیله ای بسیار مناسب برای انجام این کار است و شما را به طرزی جادویی در داخل پیست قرار میدهد. فقط کافیست سرتان را بگردانید تا دوربین هماهنگ با آن بچرخد. نیازی نیست بدن یا سر خود را به سمتی متمایل کنید تا نتیجه بگیرید، هر چند مورد دوم نیز بخوبی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. در کنار این موارد میتوانید میزان حساسیت دوربین بازی را نیز دستکار کنید تا با کوچکترین حرکت سرتان نمای دوربین را تغییر دهید و حتی میتوانید از قبل نمای دوربین را برای یک زاویه خاص ( متناسب با خودریی که استفاده میکنید و راست یا چپ فرمان بودنش ) تنظیم کنید تا پیچهای سخت را از زوایای بهتری زیر نظر داشته باشید. در کل اگر کینکت دارید حداقل تجربه یکباره این قابلیت به شما توصیه میشود. با تکرار استفاده از این حسگر شما به صورت ناخودآگاه از این وسیله استفاده خواهید کرد و بدینوسیله خودتان را کاملاً در بازی احساس میکنید.
T10 معتقد است که شما برای تمام کردن بازی به بیش از یکسال وقت نیاز دارید ( البته اگر ساعات بازی کردن شما در روز معقول باشد ) و اگر کمی منطقی باشیم متوجه میشویم که حرفشان واقعاً جدی است. البته این زمان برای افرادی که وقت خود را در داخل منو و یا برای کشیدن برچسب ها و طراحی های روی خودرو ها صرف میکنند و به خرید انواع آپگرید ها و تیونینگ ها و بخصوصانجام مسابقات در بخش آنلاین می پردازند به مراتب طولانی تر خواهد بود. بخصوص بخش آنلاین که با داشتن ۱۶ بازیکن در پیست و وجود قابلیت ها و مدهای مختلف از جمله مد جدید فوتبال Top Gear که با استفاده از یک توپ غول آسا و گذاشتن ماشینهای دلخواه در نقش بازیکن ها انجام میشود و برگزاری رقابت های هفتگی و ماهانه از سوی T10 همواره جذابیت خاص خودش را داشته است. بهتر است بدانید چند وقت پیش در یک رقابت بین مخاطب های Forza 4 یک جوان آلمانی موفق به گرفتن یک BMW واقعی ( M5 2011 ) شد. شما هم تلاشتان را بکنید، شاید شانس در خانه شما را هم زد.
Forza  همواره برای صدا گذاری هایش ستوده شده است و این بار نیز Forza 4 قدمهای جدیدی را برای هر چه واقعی تر شدن برداشته. شما میتوانید صدای خودروهایتان را با تمام جزئیات ممکن بشنوید و در صورت انجام تغییراتی در قطعات موتور و گیربکس و … شاهد تغییراتی در صدای بازی باشید. اما این تغییرات مانند Forza 3 نیستند، در عنوان قبلی صداهای جدید جاگیزین صداهای قدیمی میشدند و با این روش تغییرات را اعمال میکردند. اما در روش جدید آنها از یک سیستم ریل تایم ( هم زمان ) digital signal processing (یا بصورت مخفف DGS) در بازی استفاده میکنند. بدین ترتیب میتوانیم صدای هر خودرویی را در بالاترین حد ممکن و با کیفیت ترین حالتش بشنویم و در عین حال متناسب با هر تغییری که در آنها اعمال میکنیم تغییراتی درخور را در صدای تولید شده مشاهده کنیم. 
 
در این شماره همه صداها  از نو طراحی شده اند، از صدای باد و تماشاچیها گرفته تا صدای تایرها و … همگی نو هستند و علاوه بر آن میتوانیم کیفیت این اصوات را نیز متناسب با سیستم های صوتی و تصویری که داریم تنظیم کنیم. مثلاً میتوانید در قسمت تنظیمات صدا حالت سینمای خانوادگی را برای بازی انتخاب کنید و یا اگر به شنیدن صدای ناپایداری لاستیک ها بیشتر علاقمه بیشتری دارید میتوانید آن را به صدای غالب در بازی تبدیل کنید. در بخش موسیقی نیز باید گفت که T10 از انواع با کیفیت موسیقی ها برای داخل منو استفاده کرده است ( درست مانند Forza 3 ) و در حین رانندگی نیز موسیقی های بیکلام را انتخاب کرده است که مخصوص بازی ساخته شده اند. این انتخاب میتواند مانع از تکراری بنظر رسیدن موسیقی ها شود. البته نظر افراد مختلف میتوانند متفاوت باشد. برخی ها ممکن است بخواهند فقط به صدای با کیفیت خودرو و … گوش دهند و برخی ها شنیدن یک موسیقی زیبای با کلام را ترجیح میدهند. گزینه اول با قطع کردن موسیقی در حین رانندگی میسر میشود و گزینه دوم نیز در صورت ارضا نشدنتان با موسیقی های داخل بازی با استفاده از موسیقی های مورد علاقه تان در خارج از بازی میسر شود. شما میتوانید با تنظیم کردن آلبومی از آهنگهای مورد علاقه تان و گذاشتن آن در ۳۶۰ آن آهنگ ها را از داخل داشبورد ۳۶۰ اجرا کرده و در حین بازی به آنها گوش دهید. تنوع این آهنگها میتواند بینهایت باشد. از آهنگهای مورد علاقه تان در سایر ریسینگ ها گرفته تا آهنگ های اصیل ایرانی (!) رئیس شما هستید.
 
و در آخر میتوان به صدا پیشگی عالی جرمی کلارکسون در نقش جرمی کلارکسون اشاره کرد که متنهای جالب و بعضاً خنده داری را برای شما فراهم کرده است. صدای گوینده داخل Menu نیز مثل گذشته گرم و دلنشین است.
 آخرین قسمت از نقد یک  ریسینگ شبیه ساز بخش گرافیک است، اما ما میتوانستیم این قسمت را بخاطر خصوصیاتی که دارد به اولین قسمت از نقد نیز تبدیل کنیم. T10 استانداردی جدید را برای سبک ریسینگ از خود بجای گذاشت. شما میتوانید کیفیتی باور نکردنی را در بخش گرافیک Forza 4 شاهد باشید. مکمل یک گیم پلی، فیزیک و صدا گذاری عالی بدون شک یک گرافیک عالی است و T10 نیز اثری کامل را روانه بازار کرده است. بازی به خوبی در ۶۰fps اجرا میشود، بدون کوچکترین افت فریمی. شما شاهد پارگی تصاویر نخواهید بود،  بازی V-sync کامل است. همانند نسخه قبلی میتوانیم شاهد ۲xMSAA در هنگام بازی باشیم و … اما تفاوت هایی نیز در بازی بچشم میخورد. مثلاً شما در بخش تک نفره میتوانید شاهد خودرویی با ۱ میلیون polygon در داخل پیست باشید، دقیقاً همان مدلهایی که در بخش PM به بررسیشان میپرداختید آنهم با ۴xMSAA که بسیار دلچسب است. البته مدلسازی های عادی بازی نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، طوری که کمتر کسی میتواند متوجه تفاوت مدلهای High Poly و Low Poly در بازی شود. در نمای کاکپیت و یا نمای جلوی ماشین شما میتوانید ببینید که آینه ها در ۳۰fps تصاویر را رندر میکنند و اجرا شدن خود بازی در ۶۰fps بخوبی این موضوع را نمایش میدهد. اینگونه میتوان گفت که T10 تقریباً تمام قدرت ۳۶۰ را بکار گرفته است( چرا که به ناچار مجبور شده است از بخشی از کیفیت بازی بکاهد)، البته این موضوع در رقابت های ۱۲ نفره نمود پیدا میکند و در رقابتهای ۸ نفره همچنان می توانیم شاهد رندر شدن تصاویر آینه ها در ۶۰fps باشیم.
در نمای کاکپیت شاهد پیشرفت های چشمگیری هستیم. بافتها بسیار با کیفیت هستند و جنس تشکیل دهنده هر قسمت از داشبورد خودرو را به شما منتقل خواهند کرد. سطوح براق، سطوح چرمی فایبرگلاس و شیشه ای … همگی خود را نمایش میدهند. مدلسازیهای داخل کابین همانهایی هستند که در Forza 3 دیده ایم اما این بار از شیدر های با کیفیت تر و بافتهای با جزئیات تری برای بتصویر کشیدنشان استفاده شده است. این موضوع در کنار سیستم نور پردازی و سایه زنی جدید بازی باعث شده اند که کاکپیت های Forza 4 بهترین نمونه در بین ریسینگهای نسل حاظر باشند، بطوری که هیچ کاکپیتی را با طراحی متوسط در بازی نخواهید یافت. هر چقدر که بیشتر خودرو های متفاوت را تست کنید بیشتر به این نتیجه میرسید که این بازی در این زمینه بهترین است. از ارزانترین خودرو گرفته تا گرانترینشان همگی با جزئیات بالا ساخته شده اند بگذریم که T10 هر چقدر هم که ریز بین باشد نمیتواند بد سلیقگی های برخی سازندگان خودرو را جبران کند (!) در این قسمت میتوان گفت که T10 با کیفیت ترین مدلسازی خودرو هایی را که به صورت in-game در ریسینگ ها استفاده شده اند را در بین عناوین ریسینگ در اختیار دارد، آن هم در حالی که با ۶۰fps ثابت اجرا میشود. البته بخش AV حکایت دیگری است و حتی پا را از این نیز فراتر میگذارد، شما براستی از دقت و کیفیتی که در ساخت مدلهای این بخش بکار گرفته اند متحیر خواهید شد بخصوص اگر متوجه شده باشید که تمامی میان پرده ها و فیلمهایی که در این بخش مشاهده میکنید بصورت real-time پردازش میشوند. با شکوه ترین صحنه هایی که از یک خودرو و در عنوانی ریسینگ میتوانید ببینید، در بخش AV انتظار شما را میکشند.
 سیستم نور پردازی بازی بسیار زیبا و واقع گرایانه طراحی شده است. سیستم IBL در واقع باعث میشود که خودرو در محیط بازی قرار بگیرد و انعکاسهایی واقعی را از روی بدنه آنها شاهد باشیم. پیشتر مقاله ای کامل در این خصوص در سایت قرار گرفته است که خواندن آن خالی از لطف نیست و بنده نیز خیلی روی توصیف چیستی و نحوه عملکرد این تکنیک مانور نخواهم داد. گفتن همین نکته که هر ماشین تصویر محیط را با جزئیات بالا و متناسب با بافت هر قسمت بر روی بدنه اش منعکس میکند ( چیزی که مگر برای خودرو بازیباز در Forza 3 وجود خارجی نداشت و نمود پیدا نمیکرد حتی در حالت PM ) برای توصیف این تکنیک کفایت میکند. به لطف IBL میتوانیم شاهد درخشندگی هایی واقعی بر روی بدنه خودرو ها باشیم، میتوانیم شاهد باشیم که نور خورشید همراه با تلألوی که دارد روی بدنه خودرو ها حرکت میکند. یا میتوانیم رقص نور را در داخل کاکپیت و اجزای مختلفش شاهد باشیم. تک تک اجزای کاکپیت با توجه به بافت و جنسی که دارند در این سمفونی با شکوه شرکت میکنند.
علاوه بر IBL استفاده از افکتهای ناشی از Bloom کنترل شده، شاهد خلق تصاویری خیره کننده در داخل بازی هستیم. تا کنون شده است که انعکاس نور بر قسمتی از داشبورد یک ماشین در دنیای واقعی چشم شما را بزند و یا توجه شما را به خود جلب کند؟ چنین حسی را در Forza 4 نیز تجربه خواهید کرد. همچنین با رانندگی در پیست ها میتوانید شاهد تلألو های گاه و بی گاه در آسمان بازی باشید و رقص نور را در آسمان آبی نظاره کنید. بهترین نمونه ها برای این موضوع پیست های Fujimi Kaido و Nurbergring هستند. البته این موضوع در اکثر پیستها قابل رؤیت است چرا که بخشی از انجین نور پردازی بازی است و صرفاً جنبه زیبایی شناسی ندارد. هر جا زاویه مناسب وجود داشته باشد کم و بیش ( بسته به موقعیت ) شاهد این افکت های زیبا خواهید بود.
سیستم HDR بازی نیز گاه و بیگاه خودنمایی میکند و با ترکیب شدنش به صورت موضعی با سیستم IBL صحنه هایی چشم نواز را خلق میکند، بدین ترتیب موتور گرافیکی بازی درخشندگی های ناشی از سطح کوهها و محیطهای کنار جاده و حتی خودرو های دیگر را به شکلی واقع گرایانه به تصویر میکشد. همچنین شاهد Self Shadow هایی بشدت نرم بر روی دستهای راننده و سایر اجزای کاکپیت خواهید بود که بسیار چشم نواز هستند. محیط های داخل پیست همگی دارای بافتهای با کیفیت و جزئیات بالا هستند در حالی که وجود گیاهان و درختان متحرک نیز بر زیبایی بازی می افزایند. انیمیشن های مربوط به قطعات متحرک خودرو ها نیز به خوبی طراحی شده اند و متناسب با سرعت ماشینها میتوانیم شاهد تغییراتی در بدنه آنها باشیم، در حالی که انیمیشن دست راننده همانی است که به عنوان آپدیت برای Forza 3 به بازار عرضه شد که البته همچنان برای چنین عنوانی متناسب بنظر میرسد. بخصوص که دستهای راننده بسیار با کیفیت طراحی شده اند ( بهترین چیزی که در میان عناوین ریسینگ دیده ام ) و در واقع همین کیفیت بالای مدلسازی دستها بود که اجرای انیمیشن های گوناگون در هنگام ریس را برای T10 سخت کرده، طوری که در زمان عرضه Forza 3 حاظر شده بودند از انیمیشن تعویض دنده نیز چشم پوشی کنند. نکته مثبت دیگر در مورد دستکش ها این است که در این سری T10 دیگر آرم سری Forza را بر روی دستکشها قرار نداده و این امر برای من بسیار دلنشین بود چرا که حس واقعی تر بودن در حین بازی را بیشتر حس میکنم.
از دیگر قسمتهایی که میتوانیم شاهد بهبودهایی در آن باشیم بخش دمیج ظاهری است که نسبت به شماره قبلی جزئی تر و منطقه ای تر شده است. یعنی مثل شماره قبل کمتر پیش می آید که با برخورد یک سمت ماشینتان به یک مانع قسمتهای نامربوط دیگر نیز دچار تغییر حالت شوند. و این در حالی است که کیفیت بافتهای دمیج نیز نسبت به شماره قبل افزایش یافته است. دمیج های Polygonـی نیز حجم بیشتری پیدا کرده اند و حس بهتری را در حین تصادف به شما منتقل میکنند. افکتهای تصویری ای که در حین تصادف بوجود می آید و یا لرزش های کابین در سرعت های بالا نیز بسیار تأثیر گذار هستند، بگونه ای که در سرعت های بالا واقعاً از سرعتی که دارید میترسید و محافظه کارانه تر از قسمتهای قبلی عمل میکنید.
افکت دود در بازی بهتر از شماره قبل کار شده و از نمای داخل کابین چشم نواز است اما از نمای بیرون همچنان تکه تکه بودن دود و گرد و خاک قابل مشاهده است. اما باقی ماندن دود و یا خاک چند لحظه پس از بلندشدنشان در هوا نکته ای جالب است و حس واقعی تری را در حین تعقیب و گریز با خودرو های دیگر به شما منتقل میکند. در کنار این موضوع رانندگی در هنگام غروب و یا صبح زود نیز بسیار لذت بخش و چشم نواز است. تفاوت حالت میانه روز و گرگ و میش بسیار مشهود است و حس بسیار دل انگیزی را به مخاطبان بازی عرضه خواهد کرد، بخصوص که دیدن بازتاب نور طلایی رنگ خورشید از روی قسمتهای مختلف کاکپیت بسیار تماشایی است.  دیگر نکته ظریفی که شاید کمتر کسی به آن اشاره کرده، اما قطعاً نظر همگان را به خود جلب نموده است، همرنگ بودن کلاه حریفان با رنگ خودرویی که سوار هستند میباشد، این ایده بسیار ساده و در عین حال جالب است.
اما مشکلاتی نیز در بخش گرافیک همچنان وجود دارند. همانند نسخه قبل T10 شدت رنگ بازی را بسیار بالا در نظر گرفته است و همین امر موجب میشود گرافیک بازی به نظر خیلی ها طبیعی نباشد اما با تنظیم شدت رنگ نمایشگرتان میتوانید این مشکل را رفع نمایید. کافی است شدت رنگ را ( حدوداً ) به دو سوم مقداری اولیه نمایشگرتان کاهش دهید تا شاهد یک گرافیک رئال شوید.
مشکل دیگر این است که T10 مجبور شده برای اضافه کردن نکاتی که در بالا اشاره کردیم مقداری از کیفیت طراحی درختان بازی بکاهد که البته در هنگام ریس چندان بنظر نمی آیند اما در هنگام دیدن Replay ها کاملاً مشهود هستند. ۲D شدن خیلی از درختها برای من که جالب نبود، هر چند از این تکنیک در شماره قبل نیز جسته گریخته و در قسمتهایی که از پیست فاصله بیشتری داشتند استفاده شده بود اما در این قسمت از این حقه بیشتر استفاده کرده اند. البته جای شکرش باقیست که فضای اطراف پیست را تماماً ۲D نکرده اند و هنوز چیزهایی برای لذت بردن باقی مانده است.
در کل اگر بخواهیم این بخش را به پایان ببریم باید گفت T10 برای این عنوان از هیچ چیز کم نگذاشته است و کاری را در ۶۰ فریم انجام داده است که بسیاری از ریسینگ های ۳۰ فریمی نیز از انجامش عاجز هستند. Forza 4 به طور یقین یکی از تکنیکی ترین گرافیک های سال ۲۰۱۱ را برای طرفدارانش به ارمغان آورده است.
T10 the God , 4tza 4 Ever 
 اکنون اکثر خصوصیات نسخه چهارم Forza را میدانیم و می توانیم به جرأت بگوییم که T10 همان شرکتی که سال ۲۰۰۵ را با شک و تردید منتقدها شروع کرد سال ۲۰۱۱ را با اجماع نظر اکثریت آنها به عنوان بهترین ریسینگ ساز نسل هفتم کنسولها به پایان برد. شرکتی خلاق و توانمند که با هر شماره محتوا و ایده ای جدیدی را به دنیای ریسینگ معرفی کرده است. شرکتی که بخشی از تاریخ بازیسازی را با شنیدن اسمش به یاد می آوریم و شنیدن اسمش برایمان خاطراتی شیرین را از روزگاری که با آن گذرانده ایم زنده میکند. T10 و Forza اکنون به اسطوره های کیفیت در سبک ریسینگ بدل شده اند. امیدوارم که با Forza 4 حداکثر لذت ممکن را تجربه کنید.
[toc-rate]

پلتفرم:
سازنده:
ناشر:
تاریخ عرضه:
نسخه‌ی بررسی شده:
سبک:

حتما بخوانید