نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops | جنگ ویتنام یک پیک‌نیک نبود!

یکی از سربازان آمریکایی زمان جنگ ویتنام پس از انتشار Black ops در مصاحبه ای که انجام داده بود گفت که جنگ ویتنام برای ما پیک نیک نبود. جنگ آن چیزی نبود که حتی یک صدم آن را در COD می بینیم. نه COD بلکه در هیچ بازی رایانه ای دیگر و هیچ فیلم سینمایی خاصی. اما مسئله این است که سری COD بیش از حد جنگ را شوخی گرفته است و از موضوعات خاص استفاده های خاص می کند و از Remembrance Day استفاده تجاری. سری Call of Duty به یک فیلم سینمایی تخیلی (توجه داشته باشید : تخیلی) تبدیل شده است که مردم زیادی را مبهوت خود کرده است. در قسمتی از بازی به شخصیتی گفته می شود که ما مغز تو را شستشو می دهیم و این مصداق کاملی از شیوه ایست که اکتیویژن پیش گرفته است و می خواهد با رفتار و شخصیت پلیر بازی کند. اصل کلام این است که Treyarch نیز تحت تاثیر سیاست های اکتیویژن ، Black Ops را بسیار شبیه به MW و MW2 ساخته است. یک سال از ماجرای انتشار Modern Warfare 2 می گذرد و Black Ops در بسیاری از موارد فوق العاده پیشرفت کرده است و در مواردی کاملا غیر قابل قبول بسیار پسرفت داشته است. فاکتور های اصلی یک FPS خوب در وهله اول یک گیم پلی درگیر کننده و جذاب و پر محتوا است و در مراتب بعد داستان قوی و … قرار دارند. سوالی که برای خیلی ها بعد از انجام دادن MW2 پیش آمد این بود که “چرا و چگونه Modern Warfare 2 مرا نزدیک به ۵ ساعت متوالی پشت دستگاه نشاند و در آخر مرا مبهوت رها کرد ؟” و جواب این سوال بسیار ساده است. اول از همه از اولین Modern Warfare شروع می کنیم. مبحث جنگ های نوین توسط Infinity Ward و با عنوان Call of Duty: Modern Warfare به صورت جدی ۳ سال پیش آغاز می شود. عرصه بزرگ است و خالی. کم کم چندین رقیب هم اضافه می شوند که به دلایلی با وجود قدرت های فراوان نمی توانند با Modern Warfare رقابت کنند. حتی سال بعد از انتشار اولین MW ، که نوبت به Treyarch رسیده ، بازی World at War آنچنان موفق نمی شود در صورتی که پتانسیل بسیار بالایی دارد و هیچ شباهتی به MW ندارد. قضیه جنگ نوین به همین منوال در همین سال ۲۰۱۰ هم پیش می رود و مطمئنا تا آگاهی کامل سال ها طول خواهد کشید.
 

تقریبا از ۵ سال پیش اکتیویژن تصمیم گرفت Call of Duty را به یکی از مهمترین بازی های تاریخ تبدیل کند و کم کم Medal of Honor که جدی ترین رقیبش بود را کنار بزند و یکه تازی کند. با جنگ جهانی تیرش به سنگ خورد و وارد مقوله ای شد که هیچ کس تا به حال به صورت جدی به آن بسط نداده بود. یک شوتر مدرن همه چیز را تغییر داد و بازار را تسخیر کرد. در ادامه سعی می کنیم تحلیلی بر روند داستانی این سری ، مخصوصا Black ops داشته باشیم که هیچ تفاوتی در آن با MW ها نیست. داستانی که Black Ops ارائه می کند یک داستان غیر واقعی و مصنوعی است که فقط برای بازی های رایانه ای نوشته شده است. البته این حماسه مصنوعی با مسائل بزرگی بازی می کند و علاوه بر حقیر جلوه دادن اعتقادات و ارزش ها ، احساسات بازیکن را به بازی می گیرد. شکی در آن نیست که تک تک مراحل و دقایق حساس بازی روان شناسی شده اند تا بتوانند حداکثر تاثیر روانی بر روی کاربر بگذارند. افکت های گرافیکی ، صدا و … نیز به این امر انسجام می بخشند و یک داستان روانی ارائه می دهند. شاید مفهوم روان برایتان کمی پیچیده باشد. شاید ارتباط چندانی نباشد اما داستان معروف روان شناس و شرکت پپسی را به یاد بیاورید. این موضوع یکی از دلایلی است که در ۴ شماره اخیر COD باعث پیشرفت آن شده است در حالی که از دید اقلیت هایی مورد انتقاد قرار گرفته است. البته این مطلب برای تحلیل روان شناسانه داستان نوشته نمی شود و بیش از این نیز این موضوع را ادامه نمی دهیم. همانطور که گفته شد Black Ops بسیار شبیه به Modern Warfare 2 شده است و این برای طرفداران بازی بسیار شیرین بود. اما در رابطه با روند داستانی ، بازی تغییرات زیادی کرده است و واقعا پیشرفت قابل توجهی داشته است. نوع روایت داستان ، تغییرات ناگهانی ، شوک های داستانی و به طور کلی طرح اصلی داستان بسیار بهتر از گذشته از آب در آمده است و ضعف نسخه های پیشین برطرف شده است و سعی شده است با حوادث مسخره و بی دلیل چالشی برای مخاطب ایجاد نکند.

اگر با جنس گیم پلی WaW نتوانستید رابطه برقرار کنید ، نگران نباشید. Treyarch نخواسته بلایی که سر WaW آمد بر سر BO نیز بیاید. به همین دلیل بازی را باب پسند کسانی ساخته که از MW2 بسیار لذت برده اند. از اینکه نمی توانم چیزی در مورد گیم پلی بازی بنویسم واقعا متاسفم. دلیل آن این است که واقعا گیم پلی بخش تک نفره هیچ چیزی ندارد جز هیجان کاذب در محیط های بزرگ. محیط ها و نقشه ها با ظرافت خاصی طراحی شده اند و در بخش مالتی پلیر نیز بسیار کار آمد هستند که در ادامه مطلب بیشتر به آن می پردازیم. اگر چه Black Ops دارای دو بخش تک نفره و چند نفره می باشد،اما تمرکز خود را بر روی بخش دوم گذاشته است.شرکت سازنده این بار راه متفاوتی را در پیش گرفته است.با ورود به بخش مالتی پلیر بازی و پس از دقایقی گشت در مدهای مختلف می توانید به این مسئله پی ببرید.برای شروع،می توان به سیستم “COD Points” اشاره کرد.با انجام مدهای مختلف بازی،مقداری امتیازXP (تجربه) و COD Points به شما داده می شود.XP ها Level شما را ارتقا می دهند و میزان دریافت آن رابطه ی مستقیمی با امتیاز بدست آورده شده در بازی دارد.با ارتقا به سطح جدید،سلاح،قابلیت و مدهای جدیدی از جمله Capture The Flag (برای دستیابی به این مدها نیازی به COD Points نمی باشد) برای بازیکن قابل دستیابی می شود. برخلاف MW2 که با ارتقا درجه این گونه آیتم ها قابل استفاده می شد در BO باید آن ها را با استفاده از COD Pointsخرید. شاید در ابتدا برای بازیکنان و به خصوص کسانی که برای اولین بار است این سری را تجربه می کنند نا آشنا و پیچیده باشد ، اما با کمی گشت و گذار به آن عادت خواهید کرد و برایتان جذاب خواهد شد. با ارتقا به سطحی جدید ۱۰۰۰CP (مخفف COD Points)به شما داده می شود و همان طور که گفته شد می توانید آیتم های مختلفی را خریداری کنید. یکی دیگر از نقاط قوت BO ، قابلیت شخصی سازی بازیکن است که برای اولین بار به طور پیشرفته ای در سری COD به کار رفته است.با ارتقا به درجه ای بالاتر،امکان ویرایش عنوان و نشانه برای شما امکان پذیر خواهد بود.به غیر از آن،امکان نوشتن اسم کلن بر روی اسلحه و ویرایش رنگ لباس و بسیاری دیگر به بازی اضافه شده اند و می تواند جذابیت های خود را به همراه داشته باشد. به غیر از مدهای همیشگی سری از جمله Team Death Match،Free For All و Demolition ، مدهای جذابی به بازی اضافه شده اند تا بتواند بازیکنان را راضی نگه دارد. اولین بخشی که از آن می گوییم بخش Combat Training نام دارد که در عناوین بسیاری منجمله Killzone 2 در گذشته بوده است. در این بخش ، بازیکن برخی مدهای آنلاین را به صورت آفلاین تجربه می کند ، اما دشمنان بازی توسط هوش مصنوعی کنترل می شود. به عنوان یک بازی حرفه ای ، شاید این مد اهمیت چندانی نداشته باشد اما اگر برای اولین بار یکی از عناوین COD را تجربه می کنید،انجام این بخش ضروری می باشد. پس از اتمام هر بازی ، مقداری XP و CP به شما داده می شود اما در بخش آنلاین قابل استفاده نیستند. هوش مصنوعی دشمنان نیز آن طور که مورد نظر نویسنده بود ، به صورت ایده عال طراحی نشده است ، اما قابل قبول است. دشمنان در اکثر مواقع حرکتی از خود نشان نمی دهند و در بعضی مواقع به سرعت عکس العمل نشان می دهند و بازیکن را با حرکتی سریع از پای در می آورند(هوش بازیکنان بسته به نوع درجه سختی قابل تغییر است)! بدون شک مهمترین بخش هیجان انگیز بازی ،Wager Match می باشد. این بخش که به سه درجه تقسیم شده است،به بازیکنان اجازه می دهد تا CP های خود را ارتقا دهندWager Match . از چهار مد جذاب تشکیل شده است که در بخش چند نفره وجود ندارد. اولین آن One in the chamber نام دارد. پس از شروع بازی ، بازیکن تنها از یک کلت و تنها یک گلوله می تواند استفاده کند. با کشتن هر بازیکن ، مقداری جان و یک گلوله به شما داده می شود. البته باید خاطر نشان کرد که دشمن مورد نظر با یک تیر از پا در می آید برنده ی این بخش ، آخرین بازمانده است. یکی دیگر از مدهای جذاب و پرطرفدار بازی ، Sticks and stones نام دارد. همان طور که از نام آن پیداست ، بازی را با Crossbow،Knife و Tomahawk آغاز می کنید. با کشتن هر بازیکن مقداری امتیاز به شما داده می شود،اما اگر توسط Tomahawk کشته شوید ، امتیاز شما به صفر می رسد.Gun Game نیز در نوع خود جالب است. با کشتن هر فرد از اسلحه ای با درجه ی پایین به سلاح های پیشرفته تر ارتقا پیدا می کنید و آخرین مد نیز Sharpshooter نام دارد. در این مد اسلحه های بازیکنان هر ۴۵ ثانیه تغییر پیدا می کند.Wager Match بخشی است که از جذابیت بالایی برخوردار می باشد ، حتی اگر نخواهید شرط بندی کنید و مبلغی را دریافت کنید تجربه ی آن به تمام بازیکنان پیشنهاد می شود. برای بازیکنان حرفه ای نیز بخشی به نامTheater Mode اضافه شده است که می توانید از بازی های گذشته ی خود کلیپی کوتاه تهیه کنید و در سایت رسمی بازی به اشتراک همگان بگذارید. اگر قابلیت اشتراک این گونه کلیپ ها در سایت هایی همچون Youtube و Facebook امکان پذیر بود می توانستیم این بخش را عالی توصیف کنیم ، اما نکته های منفی که در بخش های مختلف دیده می شود مانع این کار می شود.Local Split screen یکی از قابلیت هایی است که جای آن به شدت در سری COD احساس می شد. خوشبختانه شرکت سازنده ، این مد را نیز در اختیار بازیکنان گذاشته است. در این مد ، دو بازیکن به صورت Split Screen می توانند توسط یک کنسول به صورت آنلاین به انجام بازی بپردازند. اما آیا اضافه شدن این مد کمکی به رفع مسئله کرده است؟ به طور کامل خیر! پس از ورود به بازی متوجه خواهید شد که هیچ گونه قابلیت Customization ای در بازی وجود ندارد و انتخاب بازیکن اول ، انتخاب بازیکن دوم نیز خواهد بود. علاوه بر این ، باید لگ را نیز اضافه کرد. با تمام این ها ، بودن آن بهتر از نبودنش است. مپ های بازی اگر چه در بعضی جهات شبیه به یک دیگر می باشند ، اما از طراحی خوبی برخوردار هستند و حس یکنواختی را در بازیکنان ایجاد نمی کند. در MW2 بازیکنانCamperبودند که در گوشه ای از مکان ها پنهان می شدند و بازیکنان را به سادگی از بین می بردند. این کار باعث می شد تا جو بازی یک نواخت شود و هیچ بازیکنی جرئت بیرون آمدن در مکان های بازی را نداشته باشد. در BO با اضافه شدن قابلیت های جدید ، تا حدود زیادی از انجام این کار جلوگیری شده است ، اما هم چنان می توان در بعضی مپ های بازی Camper ها را پیدا کرد. به طور کل می توان گفت که بخش مالتی پلیر بازی ترکیبی ازMW2 وWAW است که با اضافه شدن قابلیت و آیتم های جذاب،توانسته است بازیکنان را راضی نگه دارد.

۲ قسمت داستان و گیم پلی با حدودی ارفاق پیشرفت های زیادی نسب به MW2 داشته اند اما بخش صداگذاری . . . با توجه به اینکه صداگذاری نسخه پیشین را ، هنس زیمر به عهده داشت ، MW2 از لحاظ موسیقی در بین بازی های هم سبکش یه سر و گردن بالاتر بود و موسیقی توانسته بود صحنه های حماسی بازی را حماسی تر جلوه دهد و گاها اشکی از گوشه چشمی جاری کند. اما در این نسخه نمی توان موسیقی ها را بد خواند. عالی است. برای یک CoD بی نظیر است اما زمانی که در قسمت های پیشین چیز بهتری شنیده ایم نباید توقع داشته باشیم شماره بعد از آن بهتر باشد ؟ با این حال نمی توان به موسیقی های بازی خرده گرفت و به نوعی آن را حقیر جلوه داد. البته نمی توان موسیقی های بی ربط به بعضی مراحل را هم فراموش کرد. به غیر از معدود مراحلی از بازی ، صداگذاری های محیط بسیار بد کار شده اند و همه این ها به لطف موسیقی پس زمینه بازی پوشیده می شود. فرض کنید در پشت یک تپه خاکی و بر فراز یک صحرا نشسته اید و در حال طراحی یک نقشه. توقع دارید در این صحنه صدایی که می شنوید چگونه باشد ؟ واقعا در موارد زیادی صداگذاری بازی اشتباهات فاحش و وحشتناکی دارد که به بازی لطمه می زند. در مجموع اگر به ۵ عامل اصلی یک بازی نگاهی بکنیم ، Black Ops به جای پیشرفت ، پسرفت به همراه داشته است. گیم پلی سری از بعد از MW اول تغییرات زیادی کرد و به گونه ای شد که تنها هیجان می تواند آن را کامل کند ولی در Black Ops انسجام صحنه های هیجان انگیز کم بود. شاید چیزی اضافه تر از MW2 اما داشت اما انسجامی که میان آن ها نبود آن ها را از هم گسیخته بود. صداگذاری و موسیقی نیز که باز در مرتبه ای پائین تر بودند. تنها عاملی که باعث شده است قسمت تک نفره بهتر جلوه دهد داستان قوی تر و منسجم بازی است. داستان با ضرباهنگی تند روایت می شود و به گونه ای است که فکر می کنید شما هم در حال شستشو مغزی هستید. اگر نمی خواهید BO بر رویتان تاثیر زیادی بگذارد آن را یک مرتبه به اتمام نرسانید. برای بسیاری از افراد که هنوز بازی را به اتمام نرسانده اند مورد سوال است که آیا مدت زمان بازی طولانی تر از گذشته است ؟ خیر ، متاسفانه باز هم Activision ترجیح داده است که بیشتر بر روی مالتی پلیر کار کند تا اینکه حداقل چند مرحله به بازی اضافه کند. بازی شامل ۱۵ مرحله است که مدت زمان آن تفاوت چندانی با ۳ اکت MW2 ندارد. در این نسل بازی های زیادی هم بوده اند که علاوه بربخش مالتی پلیر (که تمرکز اصلشان بوده) ، یک بخش تک نفره قابل قبول هم بسازند. اما با این وجود هنوز در سری CoD این بی اهمیتی را می بینیم. از این بحث که بگذریم به بحث آزار دهنده هوش مصنوعی می رسیم که پسرفت عجیب آن کاملا مشهود است. در شماره های پیشین هیچ وقت چنین وضعیت بدی را شاهد نبودیم. باگ های بسیار عجیب نیز کم و بیش در گوشه کنار بازی دیده می شوند که برای یک بازی محصول ۲۰۱۰ صورت قشنگی ندارد. بنا بر این است که در قسمتی به صورت مخفی کاری پیش برویم و در لحظه مقرر یک باره همه چیز بر ملا شود. حالا تصور کنید اگر زود تر از موعد تیر اندازی کنید چه اتفاقی می افتد. چند نفر به سمت شما شلیک می کنند و چند نفر دیگه هم چنان در حال سیگار کشیدن هستند و اهمیتی به اطراف نمی دهند. جالب این است اگر یک خشاب کامل تیر به آن ها شلیک کنید باز هم اتفاق خاصی برایشان نمی افتد تا اینکه لحظه ای که باید برسد ، فرا رسد. اما اشاره کوچکی به بخش Veteran نیز بکنیم. موردی که برایم عجیب به نظر می رسد این است که چرا حدودا پس از ۵ سال ، هیچ تغییری در درجه سختی های بازی انجام نشده است. یعنی قوانین ۴ درجه سختی بازی همانگونه هستند که در اولین CoD ها نیز بوده اند. در MW2 این موضوع آن چنان حاد و ملموس نبود زیرا هوش مصنوعی همراهان شما بسیار بهتر بود اما در BO این مورد بسیار آزار دهنده جلوه می دهد. تقریبا در هر درجه سختی که بالا تر می رویم ، به جای اینکه بازی تاکتیکی تر و حرفه ای تر شود ، فقط بی دلیل سخت تر می شود. یا تعداد دشمنان افزوده می شود و یا قدرت تیر بیشتر می شود که اگر این مسئله را با بازی های ۱-۲ سال اخیر مقایسه کنید متوجه اصل ماجرا می شوید. امیدواریم نام زیبای Veteran ، سال های آینده زیبا تر مزین شود و برای FPS باز ها قابل تحمل باشد.

بهتر است کمی از گرافیک تکنیکی بازی و ضعف های فراوان آن بگوییم. بافت ها واقعا ضعیفند و پلیش نشدن بازی کاملا این موضوع را نشان می دهد. ایرادات زیادی در گرافیک بازی دیده می شوند که هیچ دلیلی برای آن قابل قبول نیست. باگ های بزرگ و کوچک گاها مجال لذت نمی دهند. به شخصه بعد از حدود نیم ساعت در انتهای یک مرحله زمانی که با یک صفحه کاملا سیاه برخوردم مجبور شدم بازی را از ابتدای مرحله شروع کنم. تنوع باگ ها کم نیست و اضافه شدن یک استودیو جدید به گروه سازندگان CoD ممکن است همه این ایرادات را به حداقل برساند. رد شدن هلی کوپتر از کوه ، غیب شدن ناگهانی همراهان و … را نیز به لیست باگ هایی که دیده و شنیده اید اضافه کنید. با همه این تفاسیر ، Black Ops یک بازی موفق بوده است و به لطف پایه های ثابت CoD این بازی فروش فوق العاده ای کرد و توانست رکوردی که سال گذشته MW2 به آن رسیده بود را بشکند و افتخار دیگری برای اکتی به همراه آورد. تجربه عنوان Black Ops برای طرفداران سری CoD و همچنین طرفداران MW واجب است اما به هیچ وجه نمی توان آن را به جذابیت MW2 دانست. شاید پس از اتمام BO دلتان بخواهد برای n امین بار MW2 را به اتمام برسانید.

پلتفرم:

سازنده:
ناشر:

تاریخ عرضه:
نسخه‌ی بررسی شده:

سبک:

حتما بخوانید