spot_img

Mafia II | رویایی به رنگ خون

در سال ۲۰۰۲ ، با عرضه ی بازی Mafia: The City of Lost Heaven ، این بازی ستایش و تشویق بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. یک بازی زیبا با دنیایی واقع گرایانه و ساختی کاملاً دقیق که گیمرهای بسیاری را مجذوب خودش کرد. اگرچه متاسفانه برای دارندگان کنسول ها، نسخه‏ ی PS2 و XBOX که دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۴ عرضه شده بود، از باگ ها و گلیچ های فراوانی رنج می برد و نتوانست همان سطح از پولیش و گرافیکی را که در نسخه ی اول به نمایش گذاشته بود، ارائه کند . اما از زمان تا کنون سال ها می گذرد و ۲K Czech یا همان Illusion Softworks سابق، تا کنون به اندازه کافی تجربه و مهارت کسب کرده است و قادر خواهد بود که دنباله ی بازی اول یعنی Mafia II را به طوری شایسته و البته یکسان بر روی سه پلتفرم PS3,X360,PC ارائه کند. بازی ای که به گفته ی سازندگان، در حدود ۵ سال در دست ساخت و بوده است.

به خانواده خوش آمدید!

داستان Mafia II روایتی کاملاً جدا از داستان شماره ی اول است. شخصیت اول بازی شخصی به نام Vito Scaletta است. ویتو که یک مهاجر ایتالیایی است که به دلیل سرقت دستگیر می شود و به او این حق انتخاب داده می شود که یا به زندان برود و یا وارد ارتش و راهی جنگ شود. در نتیجه او از روی اجبار راهی جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از افراد ارتش ایالات متحده می شود. بازی از جایی شروع می شود که ویتو از جنگ جهانی دوم و پس از بهبود یافتن به دلیل جراحتی که در جنگ بود، برای یک مرخصی یک ماهه به شهر خود باز می گردد ؛ در فوریه ۱۹۴۵ و در حالی که شهر Empire Bay سراسر پوشیده از برف است. از همان ابتدای کار و پس ورود به شهر، در ایستگاه راه آهن، دوست قدیمی و البته تبهکار خود ، Joe Barbaro ، را ملاقات می کند. ویتو پس از بازگشت به خانه و ملاقات با خواهر و مادرش، در می یابد که پدر مرحومش آن ها را در یک بدهکاری ۲۰۰۰ دلاری قرار داده است که پرداخت این مبلغ برای آن ها غیر ممکن است . در نتیجه ویتو مجبور می شود که به نزد دوست خود ، جو ، برگردد و این آغازیست برای ورود ویتو به دنیای جنایات سازمانی و خانواده های مافیایی. از خوش شانسی ویتو، جو فردی بانفوذ است ؛ او با یک تلفن و تعدادی برگه های مرخصی جعلی، ویتو را از برگشتن به میدان نبرد معاف می کند. جو شخصیتی شوخ طبع و خوش گذران است و به گفته ی خود سازندگان، شباهت زیادی به شخصیت Joe Pesci در فیلم Goodfellas دارد.

به گشت و گذار بپردازید و از آن لذت ببرید!

همان طور که گفته شد، بازی در شهری خیالی به نام Empire Bay در ایالات متحده ی آمریکا روایت می شود. Empire Bay شهری بر پایه ی شهرهای سنفرانسیسکو و نیویورک (نام شهر به نوعی برگرفته از لقب ایالت نیویورک ، The Empire State ، است) می باشد و الهام گرفته از شهرهای شیکاگو و دترویت است. Denby Grace ، یکی از سازندگان بازی در مورد شهر Empire Bay می گوید : Empire Bay دو برابر اندازه ی شهر Lost Heaven (شهر بازی اول) است . این شهر شامل ۲۰ محله ی مختلف است و مساحت کلی Empire Bay بیش از ۲۵ کیلومتر مربع (۱۰ مایل مربع) است .
اگر کنترل بازی را در دست بگیرید و به گشت و گذار در شهر وسیع Empire Bay بپردازید، بی درنگ متوجه می شوید که سازندگان یک زندگی واقعی ، یک شهر زنده و کلان شهری وسیع ساخته است. در همان ابتدای بازی و در حالی که جو در حال رانندگی و رساندن شما به خانه است، Empire Bay به عنوان شهری پویا و زمستانی خودنمایی می کند. نکته ی مهم دیگر در مورد شهر Empire Bay این است که این شهر نسبت به سایر بازی های قبلی که محیطی real-world داشتند ، خیلی بیشتر به یک شهر آمریکایی شباهت دارد.

همه جا را به آتش بکش!

Mafia II داستان بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ را روایت می کند. بازی به دو قسمت تقسیم می شود : یک زمستان برفی در نیمه ی دهه ی ۴۰ و در زمان جنگ جهانی دوم، و یک تابستان روشن تر و البته رنگارنگ تر در نیمه ی دهه ی ۵۰ . که این ده سال چگونگی مهارت یافتن ویتو و حرفه ای شدن او را نشان می دهد. Mafia II علاوه بر پیشرفت و بهبود در داستان، در زمینه ی گیم پلی نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. در بازی علاوه بر یک سری اسلحه از بازی قبلی مانند Thompson M1928 ، Colt 1911 و pump action ، اسلحه های جدیدی نیز به بازی اضافه شدند که متناسب با اسلحه های دهه ی ۴۰ و ۵۰ و زمان جنگ جهانی هستند؛ اسلحه هایی مانند MP40 ، M3 Grease Gun ، MP28 و MG42 . علاوه بر سیستم چک پوینت که کاملاً بازسازی شده است، بازی شامل سیستم سنگرگیری جدیدی است که شما می تواند پشت اشیا زیادی همچون دیوارها، ژنراتورها، صندوق های بزرگ و … سنگر بگیرید و به نوعی مهم ترین کار شما برای زنده ماندن در بازی نیز همین سنگر گیری است. سیستم سنگر گیری بازی به نوعی الهام گرفته از سری بازی های Gears Of War و Uncharted است که امروزه در این زمینه الگوی بسیاری از بازی ها هستند. سیستم مبارزه نیز با پیشرفت همراه است و اگرچه ساده است اما دارای انیمیشن های زیبا و متنوعی است. این سیستم شامل ضربات سبک، ضربات سنگین، یک جفت کمبوی ابتدایی و البته جاخالی دادن است. همچنین در هنگام مبارزه و زمانی که حریفتان به شکست نزدیک می شود، با زدن دکمه ای، ضربه ی نهایی به حریف وارد می شود و کار او را تمام می کند.

تا می توانی گاز بده!

بر خلاف شماره ی اول، در Mafia II اتومبیل ها با سرعت بیشتری حرکت می کنند. این امر بدیهی نیز می باشد؛ چرا که شماره ی دوم ۲۰ سال پس از داستان بازی اول دنبال می شود. این اتومبیل های سریع تر، کار را برای شما برای رفتن از مکانی به مکان دیگر در این شهر عظیم آسان تر می کنند. ظهراً دیگر خبری از رانندگی شخت و عجیب شماره ی اول نیست و تیم سازنده این مشکل را برطرف کرده است و رانندگی در این شماره تجربه ای لذت بخش را برای شما در بازی به وجود می آورد؛ البته از آنجایی که سعی شده اتومبیل ها واقع گرایانه و متناسب با دهه های ۴۰ و ۵۰ باشند، فیزیک آن ها دقیقاً همانند وسایل نقلیه ی آن زمان است ؛ پس انتظار رانندگی با سرعت بالا و ترمزهای ناگهانی در پیچ های تند و دور آمریکایی و … را نداشته باشید. البته در قسمت دوم بازی و در اواسط دهه ی ۵۰ که در حدود د۰ سال از ابتدای کار می گذرد، نسبت به ابتدای بازی شاهد اتومبیل های متفاوت و سریع تری خواهید بود. در کل اتومبیل ها و رانندگی این فرصت را به شما می دهند تا هم کارتان را سریع تر پیش ببرید و هم از گشت و گذار در شهر بزرگ Empire Bay و دنیای زیبا و باجزئیاتی را که ۲K Czech خلق کرده است، لذت ببرید. همچنین شما می توانید به راحتی زدن یک دکمه، یک اتومبیل را بدزدید؛ اما باید عواقبی از جمله تحت تعقیب قرار گرفتن توسط پلیس و یا درگیری با صاحب عصبانی آن اتومبیل که علاقه ای به دادن اتومبیلش به شما ندارد را بپذیرید!

من از کسی دستور نمی گیرم!

یکی از ویژگی های اصلی و مجذوب کننده ی Mafia II ، آزادی عمل بالایی است که در جریان بازی به شما داده می شود. در کنار این آزادی عمل، یکی از ویژگی های منحصر بفرد این بازی اکشن و open-world که آن را بسیار جذاب می کند، راه و روشی است که بازی مراحل فرعی و اختیاری را پیش روی شما قرار می دهد و این که چگونه آن ها را با داستان پیوند می دهد که در کمتر بازی ای در این سبک می توان دید. در دمویی که در نمایشگاه GamesCom 2009 به نمایش گذاشته شد نیز سازندگان سعی در تمرکز بر روی این ویژگی داشتند. در این دوم، ویتو از یکی از همقطاران خود به نام Giuseppe پیامی دریافت می کند که در آن وی از ویتو درخواست می کند که نزد وی برود و تعدادی کاغذ تقریباً غیرقانونی را از او بگیرد. ویتو می پذیرد که با Giuseppe ملاقات و به او کمک کند ؛ بازیکن نیز لوازم مورد نیاز خود را از قفسه و اتومبیل خود را از گاراژ انتخاب می کند تا راهی این ماموریت شود. هنگامی که ویتو از پارکینگ خارج می شود، یک تصادف کوچک در مقابل او رخ می دهد. سپس یک درگیری بین مرد عصبانی با زنی که با او تصادف کرده است، در می گیرد و در همین جا بازی به شما این فرصت را می دهد که به آنجا رفته و از آن زن در برابر مرد خشمگین دفاع کنید. در این جا انتخاب با شماست که به او کمک کنید یا اینکه به ماموریت خود بپردازید؛ در صورت قبول کمک به او، وارد دعوایی با آن مرد می شوید. این مورد نمونه ای از مراحل فرعی زیاد و متنوع بازی است که موجب بخشیدن روح بیشتر به بازی می شوند. و البته نباید این نکته را فراموش کرد که در Mafia II بر خلاف خیلی از بازی های دیگر، این مراح به طور اتفاقی پیش روی شما گذاشته می شوند و نیازی به این که در نقشه به دنبال این مراحل بگردید نیست.
علاوه بر این، در برخورد با پلیس نیز حق انتخاب دارید. به طور مثال هنگامی که با یک مامور پلیس مواجه می شوید که اسلحه ی شما را دیده است و از شما می خواهد که مجوز آن را ببیند، شما چند انتخاب دارید. شما می توانید به او رشوه دهید ، مجوز اسلحه را در صورت داشتن به او نشان دهید و یا این که پا به فرار بگذارید که در این صورت او نیز به دنبال شما می دود.

صدها دلار برای کسی که او را دستگیر کند!

بازی دارای درجه ی تحت تعقیب ( wanted level ) است. اگر از دست پلیس فرار کنید، یک آیکون تحت تعقیب بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می شود. اما بر خلاف بازیهایی مانند GTA ، شما نمی توانید تنها با پنهان شدن، این آیکون را ناپدید کنید ؛ بلکه باید با رفتن به یک لباس فروشی و عوض کردن لباس های خود، ظاهر خود را تغییر دهید و بدین ترتیب ظاهر جدیدتان دیگر شباهتی به ظاهر قبلیتان ندارد و با این کار می توانید درجه ی تحت تعقب خود را از بین ببرید. اما هنگامی که شما درون اتومبیل خود هستید و تحت تعقیب قرار می گیرید، عملکرد این سیستم کمی متفاوت است. چرا که در این حالت ، پلیس به چهره ی شما توجه نمی کند، بلکه این وسیله ی نقلیه ی شماست که مورد ضبط قرار می گیرد ؛ بنابراین در این حالت راحت ترین انتخاب این است که از دید پلیسی که در حال تعقیب کردن شماست، خارج شوید و سپس از اتومبیل خود به بیرون بپرید. اما نکته ی مهم در این جا این است که اگر شما در هر زمانی به آن اتومبیل برگردید ( برای مثال، شما آن اتومبیل را برای چند روز در گاراژ قرار دهید و بعد از این چند روز سوار آن شوید )، باز هم تحت تعقیب قرار می گیرید. اما اگر به آن وسیله ی نقلیه وابسته هستید و به آن علاقه دارید و می خواهید که آرا برای راندن ایمن کنید، انتخاب دیگری پیش روی شما قرار دارد : اتومبیل خود را نزد مکانیک ببرید تا آن را مجدداً رنگ و پلاک آن را عوض کند .

به زیبایی یک رویا ، به زیبایی صدای انفجار!

بازی در زمینه های دیگر یعنی گرافیک و صداگذای و موسیقی نیز عالی عمل کرده است. با گشت و گذار در شهر Empire Bay متوجه جزئیات بسیار زیاد بازی خواهید شد. با توجه به دموهای به نمایش درآمده، اگر به درون خانه ی ویتو دقت کنید، می بینید که همه چیز با جزئیات بسیار زیاد و با کیفیت بافت های خیلی خوب ساخت شده اند. با توجه به موتور بازی، وضعیت فیزیک Mafia II نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و این را می توانید در صحنه های انفجار و تکه تکه شدن اشیا به راحتی مشاهده کنید. همچنین بازی در حدود ۲ ساعت صحنه های سینمایی خواهد داشت که به گفته ی سازندگان، توسط خود موتور بازی و به صورت real-time رندر خواهند شد. در قسمت صداگذاری و موسیقی نیز سازندگان بازی حساسیت و دقت خاصی به خرج داده اند. سازندگان تاکید زیادی بر روی تاثیر آهنگ های موجود بر جو بازی داشته اند و به همین دلیل نیز در بازی بیش از ۱۰۰ آهنگ مربوط به دهه های ۴۰ و ۵۰ وجود خواهند داشت که می توانید آن ها را به خصوص در هنگام رانندگی و از طریق رادیو گوش دهید.

در آخرین شماره ی مجله ی MCV تایید شده است که دموی بازی برای ۳۶۰ و PS3 در تاریخ ۱۰ آگوست در دسترس خواهد بود. در این دمو شما در مرحله ای با نام “Buzzsaw” بازی خواهید کرد که در تابستان دهه ی ۵۰ رخ می دهد و جو و هنری قصد از بین بردن مردی به نام “The Fat Man” را دارند. همچنین به شما این فرصت داده می شود که در قسمتی از شهر Empire Bay به گشت و گذار بپردازید.

در نهایت و در کلام پایانی باید گفت که سازندگان نسخه ی اول بار دیگر دست به کار شده اند تا یک بازی جذاب و دوست داشتنی با داستانی فوق العاده را برای بازیبازان رقم بزنند و برای این که ببینید که تا چه اندازه در کارشان موفق بوده اند، باید تا ۲۴ آگوست و عرضه ی بازی صبر کنید.

سیستم مورد نیاز برای نسخه ی PC:

Minimum Requirements

  • OS: Microsoft Windows XP (SP2 or later) / Windows Vista / Windows 7
  • Processor: Pentium D 3Ghz or AMD Athlon 64 X2 3600+ (Dual core) or higher
  • RAM: 1.5 GB
  • Video Card: nVidia GeForce 8600 / ATI HD2600 Pro or better
  • Hard Disc Space: 8 GB
  • Sound Card: 100% DirectX 9.0c compatible sound card
  • Peripherals: Keyboard and mouse or Windows compatible gamepad

Recommenced System Requirements

  • OS: Microsoft Windows XP (SP2 or later) / Windows Vista / Windows 7
  • Processor: 2.4 GHz Quad Core processor
  • RAM: 2 GB
  • Video Card: nVidia GeForce 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870 or better
  • Hard Disc: 10 GB
  • Sound Card: 100% DirectX 9.0c compliant card
  • Peripherals: Keyboard and mouse or Windows compatible gamepad

PhysX/APEX Enhancement System Requirements

  • OS: Microsoft Windows XP (SP2 or later) / Windows Vista / Windows 7
  • Minimum Processor: 2.4 GHz Quad Core processor
  • Recommended Processor: 2.66 GHz Core i7-920 RAM: 2 GB
  • Video Cards and resolution: APEX medium settings
  • Minimum: NVIDIA GeForce GTX 260 (or better) for Graphics and a dedicated NVIDIA 9800GTX (or better) for PhysX
  • Recommended: NVIDIA GeForce GTX 470 (or better)

Video Cards and resolution: APEX High settings

  • Minimum: NVIDIA GeForce GTX 470 (or better) and a dedicated NVIDIA 9800GTX (or better) for PhysX
  • Recommended: NVIDIA GeForce GTX 480 for Graphics and a dedicated NVIDIA GTX 285 (or better) for PhysX NVIDIA GPU driver: 197.13 or later.
  • NVIDIA PhysX driver: 10.04.02_9.10.0522. Included and automatically installed with the game.

حتما بخوانید